افزایش نگرانی‌ها از «فرار جوانان از کشور»

اطلاعات روز: شماری از سخن‌رانانِ مراسم سال‌روز ترور برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح، فرار جوانان از کشور را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، عبدرب‌الرسول سیاف، از رهبران جهادی و حاجی محمد محقق، معاون ریاست اجرایی از سخن‌رانان محفل روز گذشته بودند که فرار جوانان از کشور را مورد انتقاد قرار دادند.

حامد کرزی گفت که آمریکا و اروپا برای مردم افغانستان خانه نمی‌شود، جوانان با تحصیل و کار می‌توانند به تمام آرزوهای خود در کشور برسند.

به گفته‌ی او، جوانان به جای مصرف کردن هزاران دالر به منظور رسیدن به اروپا، همین پول را در داخل کشور به کار بیاندازند و کار کنند.

او تأکید کرد که جوانان کشور را ترک نکنند و فریب رسانه‌های غربی را نخورد.

عبدالرب رسول سیاف نیز بر جلوگیری از مهاجرات جوانان در کشورهای اروپایی تأکید کرد و گفت، آنان در بلاتکلیفی قرار دارند و دولت برای حل مشکلات شان تلاش کند.

سیاف گفت: «کار کردن در صفاکاری‌های شاروالی، بهتر از ظرف و سگ شستن در کشورهای اروپایی است.»

او از جوانان خواست تا در کشور بمانند، مقاومت کنند و برای آینده بهتر کشور زحمت بکشند.

از اوایل سال جاری شهروندان کشور به شکل سیل‌آسا کشور را ترک می‌کنند. بیشتر مهاجرت جوانان امسال افزایش یافته است. گفته می‌شود که به دلیل فقر، بیکاری و ناامنی روزانه هزاران جوان افغانستان را ترک و روانه اروپا می‌شوند.

بیشتر این جوانان خطر مسیرهای قاچاق را تحمل می‌کنند تا خود از کشور فرار کرده و خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

به تازگی مسئولان دولتی ایران اعلام کرده‌اند که در چهار ماه گذشته، 22 هزار مهاجر افغانستان را از مرز ترکیه – ایران بازداشت کرده‌اند.

هرچند بیکاری، فقر و ناامنی از عوامل اصلی فرار جوانان دانسته می‌شود؛ اما عبدرب‌الرسول سیاف گفت: «تنها این دلیل‌ها عامل فرار جوانان نیست، دلیل دیگر این است که دولت جوانان را از خود نتوانسته است.»

او تاکید کرد که جوانان نمی‌خواهند با داعش و طالبان بپیوندند؛ اما از این‌سو دولت در اعتماد سازی برای آنان ناتوان بوده است؛ اما باید در آینده از این کار جلوگیری شود.

اکثر این جونان با نگرانی از آینده مبهم کشور را ترک می‌کنند. شهروندان کشور انتظار داشتند که با روی‌کار آمدن حکومت جدید وضعیت بهتر شود، اما از عملکرد نه ماه حکومت وحدت ملی معلوم می‌شود که به این سادگی مشکلات افغانستان حل شدنی نیست.

رهبران حکومت تاکنون به تعهدات مهم که در زمان کمپاین‌ها انتخاباتی دادند و در فیصله تشکیل حکومت وحدت ملی به آن متعهد شده بودند عمل نکرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *