برگزاری نخستین گفت‌وگوی اجتماعی- فرهنگی جوانان برای تغییر

شفایی

اولین گفت‌وگوی اجتماعی-فرهنگی جوانان در سطح ملی میان پنجاه جوان، از ولایت‌های مختلف در کابل برگزار شد. هدف از برگزاری این گفت‌وگو ایجاد همدلی و شناخت تفاوت‏هایی‌ست که برای بسیاری از مردم در گوشه و کنار کشور ناشناخته باقی مانده است.

محمد امین احمدی، استاد دانشگاه می‏گوید: «با در نظر گرفتن وضعیت کلی در کشور، موجودیت تفاوت‏ها یک امر عادی و همیشگی است. اما تفاوت‌ها باید شناسایی و در امر رسیدن به یک ارزش مشترک، استفاده شود.»

وی در ادامه افزود: «اتحاد و همدلی و احترام گذاشتن به تفاوت‌ها و خلق یک ارزش مشترک برای تمام افراد مهم است. از این‌رو نظام مبتنی بر قانون اساسی، یکی از راه‌های رسیدن اتحاد کلی و ملت شدن است.»

 او معتقد است که قبل از هر چیزی زمینه‏ برای گفت‌وگو باید مهیا شود تا در رسیدن به نظام مبتنی بر قانون اساسی مفید تمام شود.

منیره یوسف‌زاده، فعال مدنی می‌گوید: «یکی از راهکارهای تغییر، تلاش و پشتکار در حق خواهی مردم است.» او در ارتباط به فعالیت‌های مدنی گفت: «ما مخالف گرفتن پروژه‌ها نیستیم، هر شخصی می‌تواند از منابع موجود استفاده کند اما نتیجه کارش باید برای تمام افراد مشخص و ثمر بخش باشد.»

در این گفت‌وگو، جوانان از رسم و رواج‌های موجود در مناطق‏شان ابراز نارضایتی کردند. به گفته‌ی آنان بزرگ‏ترین چالش ازدواج‌های سنتی است. در این نشست عده‏ای از جوانان گفتند، در بسیاری از نقاط کشور رواج‌هایی وجود دارد که ازدواج یک دختر با یک پسر در مقابل دو یا سه میلیون افغانی صورت می‌گیرد؛ و این مقدار پول تعیین شده نیز باید توسط خانواده داماد پرداخت گردد. با این حال مشکل اساسی این گروه از مردم این است که هیچ یک از پسر و یا دختر همان قوم، اجازه ازدواج با  دختر یا پسر از قبیله‌ی دیگر و یا دیگر افراد جامعه را ندارد.

در پیوند به این مشکل، دلیل فرار دختران از خانه‌ها به منظور تشکیل زندگی مشترک، مساعد نبودن شرایط ازدواج عنوان شده است. این عده از جوانان بیان داشتند که بالا بودن هزینه عروسی، باعث شده است که زمینه‌ای رسیدن به یک زندگی مشترک را دشوار سازد. هم‌چنان آنان فرار از منزل را به عنوان آخرین راه حل برای خود انتخاب می‏کنند.

نکته مهم این گفت‌وگوها، بیان سنت‌های موجود در مناطق متفاوت بود و هر شخص وضعیت موجود در محل زندگی‌اش را برای نقد و بررسی دیگران ارائه و گزارش می‏دادند. طبق بررسی‌هایی که در پایان برنامه صورت گرفت، دیده شد که تغییر قابل مشاهده‌ای در طرز فکر و روحیه‌ی هر یک از اشتراک کنندگان صورت گرفته است.

نخستین گفت‌وگوی فرهنگی-اجتماعی جوانان در سطح ملی، برای اولین بار زمینه گردهم‌آیی جوانان برای رسیدن به همدلی و شناخت تفاوت‌ها را مهیا نموده است. این برنامه به همت مجمع مشارکت و عدالت، به همکاری موسسه بین المللی اکسفام (OXFAM GB)، مرکز تعلیمی زنان افغانستان (AWEC)؛ در چوکات پروژه‌ی تمویل فرصت‌های رهبری برای زنان (FLOW)، با همکاری روزنامه هشت صبح و روزنامه اطلاعات روز برگزار شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *