To go with story 'Afghanistan-health-unrest-Pakistan,FEATURE' by Ben SheppardIn this photograph taken on February 24, 2014 an Afghan burqa-clad woman health worker walks amongst refugee tents during a polio immunisation campaign in Jalalabad in Nangarhar Province. More than 1.3 million vaccinations are administered every year to children crossing at Torkham Gate, a focal point of the global campaign to eradicate polio by 2018. But Afghanistan and Pakistan -- two of the three remaining "endemic" polio nations -- face a tough task due to fighting on either side of the border, Taliban opposition to vaccinations and rumours that the drops could cause impotency. AFP PHOTO/WAKIL KOHSAR (Photo credit should read WAKIL KOHSAR/AFP/Getty Images)

بی‌جاشدگان جنگ قندوز به 12 هزار خانواده رسید

اطلاعات روز: دست‌کم 12 هزار خانواده از ساکنان شهر قندوز از آغاز جنگ تاکنون در این شهر، مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده و به ولایت‌های دیگر رفته‌اند.

به نقل از بی‌بی‌سی، محمد اسلم سیاس، معاون اداره ملی مبارزه با حوادث افغانستان گفته است که بیشتر این بی‌جاشدگان به ولایت تخار، در همسایگی شهر قندوز، رفته‌اند که براساس بررسی این اداره، شمار آنان به حدود 6 هزار خانوار می‌رسد.

دو هفته قبل شهر قندوز به دست طالبان افتاد و در حال حاضر نیروهای امنیتی کشور در حال پاک‌سازی این شهر از وجود طالبان می‌باشند.

سیاس هم‌چنان گفته که ولایت‌های بدخشان، کابل و بلخ نیز میزبان این بی‌جاشدگان هستند. وی گفته است که سه اقامت‌گاه در ولایت تخار و یک اقامت‌گاه در ولایت بدخشان، در شمال شرق افغانستان، برای پذیرایی از این بی‌جاشدگان ایجاد شده است.

اداره ملی مبارزه با حوادث افغانستان برای مشخص شدن آمار کامل بی‌جاشدگان بررسی را شروع کرده و قرار است کمک‌رسانی به این بی‌جاشدگان به‌زودی آغاز شود.

هم‌چنان به روز پنج‌شنبه، برنامه غذایی جهان، وابسته به سازمان ملل متحد، از شروع برنامه توزیع مواد غذایی به بیش از یک هزار خانواده قندوزی که به شهرهای مزار شریف و تالقان رفته‌اند، خبر داده است.

قندوز اولین شهری است پس از چهارده سال؛ دو شنبه ششم میزان، به دست طالبان می‌افتد. سه روز پس از تصرف طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان حملات پاک‌سازی این شهر از وجود طالبان تروریست را آغاز کرد که تاهنوز این علمیات ادامه دارد.

در جنگ قندوز، در یک حمله هوایی نیروهای ناتو، شفاخانه داکتران بدون مرز مورد هدف قرار گرفت که در این  حمله 22 تن کشته و بیش از 30 تن زخمی شدند. دولت امریکا گفته است که این حمله به درخواست نیروهای افغان انجام شده است.

رییس جمهور، محمد اشرف غنی، در این مورد یک هیئت حقیقت‌یاب را تعیین کرده است.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *