جیم مورن: امریکا افغانستان را از چنگ پاکستان و مسکو نجات داد

اطلاعات روز: جیم مورن، از اعضای ارشد کنگره‌ی امریکا به‌تازگی گفته است، هم‌کاری امریکا افغانستان را از چنگ پاکستان و گروه طالبان نجات داده است. او هم‌چنان تأکید کرده است، اگر هم‌کاری‌های مالی امریکا با افغانستان در میان نمی‌بود، کابل وقت زیر پای مسکو خرد می‌شد.

العربیه به نقل از شماری از رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌ است، جیم مورن، رییس جمهور کرزی را به سیاست دوگانه متهم کرده و گفته است، او برای حل بحران انتخاباتی از امریکا کمک خواسته و بعد به مداخله‌ی خارجیان در انتخابات، واکنش نشان داده است. جیم مورن می‌گوید، این کار کرزی نشان‌گر موقف دوگانه‌اش است. او می‌گوید که امریکا در انتخابات افغانستان پادرمیانی کرده و آن مثبت تمام شده است.

به‌دنبال افزایش جنجال‌‌های انتخاباتی جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا برای حل تنش‌های انتخاباتی وارد کابل شد. او پس از دو روز مذاکره‌‌ با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی در یک نشست خبری مشترک در کابل اعلام کرد که روی تفتیش کل آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی تفاهم شده است.

روند تفتیش تمام آرا روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته آغاز شد و تا کنون در حضور ناظران نامزدان، ناظران ملی و بین‌المللی 435 صندوق رای تفتیش شده است. بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات، روند تفتیش کل آرا در مدت سه هفته تکمیل و بعد نتایج انتخابات اعلام می‌شود. هر‌دو نامزد توافق کرده‌اند که پس از تفتیش آرا نتایج انتخابات را می‌پذیرند و حکومت وحدت ملی را تشکیل می‌دهند.

هنوز به‌صورت رسمی ستادهای انتخاباتی دو نامزد در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی جزئیات نداده‌، اما محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله می‌گوید، در حکومت وحدت ملی برنده‌ی انتخابات رییس جمهور و بازنده رییس اجرایی می‌شود. به گفته‌ی او، تا دو سال آینده قانون اساسی تعدیل می‌شود و پست ریاست اجرایی به پست نخست‌وزیری تبدیل خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *