در حمله‌ی هوایی در قندوز، 9 تن از کارکنان شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز کشته شده‌اند

اطلاعات روز: گزارش‌ها به نقل از سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز می‌رسانند که در پی حمله هوایی نیروهای خارجی در شهر قندوز، ۹ تن از کارکنان شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز  کشته و ۳۷ نفر دیگر به شدت زخمی شده‌اند.

سفارت ایالات متحده‌ی آمریکا در کابل با نشر خبرنامه‌ای ابراز تأثر نموده و گفته است که در غم خانواده‌های این حادثه خود را شریک می‌داند

در خبرنامه‌ی این نهاد آمده است: «پزشکان بدون مرز کار قهرمانانه را در سراسر جهان، به شمول افغانستان انجام می‌دهند. ما در این لحظه دشوار مراتب تسلیت عمیق خود را به تیم آن‌ها ابراز می‌کنیم. ما در مورد خشونت‌های جاری در قندوز و شرایط دشوار بشردوستانه که مردم با آن مواجه هستند سخت نگران هستیم.»

پس از آن‌که شهر قندوز به دست طالبان سقوط کرد، نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای خارجی بعد از سه روز تسلط طالبان بر این ولایت، عملیات بازپس‌گیری را آغاز و توانست بخش‌های عمده شهر ار از طالبان پس بگیرند. در این مدت میان نیروهای امنیتی و طالبان درگیرهای شدید رخ داد که در برخی موارد گفته می‌شود که در اثر حمله‌های هوایی، غیرنظامیان نیز آسیب دیده‌اند.

داکتران بدون مرز از سازمان‌های خیریه پزشکی است و در بیانیه‌‌ای گفته است که ۱۹ نفر از زخمی‌های این حملات از کارکنان این سازمان هستند و از سرنوشت شمار زیادی از بیماران و کارکنان بیمارستان اطلاعی در دست نیست.

هم‌چنان داکتر سعد مختار، رييس صحت عامه‌ی قندوز گفته است که در حمله‌ی هوايى نيروهاى خارجى بر شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز، ده‌ها تن کشته و زخمی شده و اجساد برخى از آنان سوخته است.

آقای مختار افزوده، نيروهاى خارجى براساس معلومات نادرستى که گويا افراد مهم طالبان در شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز تداوى مى‌شود، اين شفاخانه را حوالى ساعت دونيم صبح روز شنبه بمبارد نمودند.

به گفته‌ی رییس صحت عامه قندوز، درين حمله‌ی هوايى ساختمان شفاخانه منهدم گرديده است.

داکتران بدون مرز بمباران بر شفاخانه‌ی شان در شهر قندوز را «وحشیانه» خوانده و آن را محکوم کرده است.

در بیانیه‌ی این سازمان گفته شده که این بمباران درحالی آغاز شد که بیمارستان پر از بیماران و کارکنان بود.

پزشکان بدون مرز افزوده که پس از آن‌که موقعیت دقیق شفاخانه به‌وسیله جی‌پی‌اس مشخص و به مقام‌های نظامی آمریکایی و افغان در کابل و واشنگتن اطلاع داده شد، این بمباران بیش از ۳۰ دقیقه ادامه یافت.

سازمان داکتران بدون مرز از عاملان حمله هوایی به شفاخانه توضیح خواسته و گفته است باید توضیح داده شود که در قندوز دقیقاً چه رویداده و چگونه امکان‌ دارد که این رویداد «وحشتناک» اتفاق بیفتد.

در پی این رویداد، ناتو گفته است که این نهاد در حال تحقیق در این مورد است که آیا نیروهای آمریکایی این ساختمان را بمباران کرده‌اند یا نه.

گفته می‌شود که این شفاخانه ۹۲ بستر دارد، اما با افزایش شمار زخمیان در چند روز اخیر، شمار بسترهای خود را تا ۱۵۰ عدد افزایش داد.

این سازمان بعد از رویداد اخیر در قندوز گفته که اتاق‌های اداری و آزمایش‌گاه‌ها و حتا کف اتاق‌ها را با گستردن تشک، به تخت‌خواب زخمیان تبدیل کرده است.

داکتران بدون مرز افزوده که تا دو روز پیش ۲۹۶ زخمی از جمله ۶۴ کودک در این بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند که وضعیت ۷۴ نفر آن وخیم بوده است.

سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان ۴۰۰ کارمند افغان و ۱۰ کارمند از دیگر کشورها دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *