بحران مهاجرت؛ زمزمه‌های اروپاییان برای بستن مرزها

سازمان ملل: به دلیل افزایش مهاجرت، قادر به کمک رسانی  به تمام مهاجران نیستیم

اطلاعات روز: کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، هشدار می‌دهد که با افزایش جمعیت مهاجر و بیجاشده‌ی جهان در اثر درگیری‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی، آن اداره قادر به کمک‌رسانی به تمام این جمعیت نیست.

به نقل از صدای آمریکا، انتونیو گوتیرس، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان، به منظور جلب کمک بیشتر مالی برای رسیدگی به بحران پناه‌جویان و بی‌جاشدگان در جهان، نشستی را برگزار کرده است.

آقای گوتیرس در سال ۲۰۰۵ میلادی این سمت را عهده‌دار شد که در آن زمان جمعیت مهاجر و بی‌جاشده‌ی جهان ۳۸ میلیون نفر بود. اکنون، پس از گذشت یک دهه، جمعیت مهاجر، پناه‌جو و بیجاشده‌ی جهان به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد.

در جریان پنج سال گذشته، ملل متحد از ۱۵ درگیری جدید در شرق میانه، افریقا، آسیا و سایر بخش‌های جهان گزارش داده است که بر اساس یافته‌های این نهاد شمار جمعیت بی‌جاشده در اثر جنگ را در جهان تقریباً چهاربرابر ساخته است.

گوتیرس می‌گوید که بحران مهاجرت در جهان را که جنگ پنج سال گذشته در سوریه آن را وخیم‌تر ساخته و ده‌ها هزار نفر را به مرزهای اروپا سرازیر ساخته است، نباید از نظر انداخت. او افزود که پس از جنگ جهانی دوم، بحران کنونی مهاجرت در اروپا بی‌پیشینه است.

کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان، بی‌میلی اروپا را برای رسیدگی به این بحران برجسته ساخته و گفت که کشورهای اروپایی در سال ۱۹۵۶ پس از آن‌که ۲۰۰ هزار پناه‌جوی هنگری به اتریش و یوگوسلاویا فرار کردند، پاسخ فوری و بشردوستانه دادند.

به گفته‌ی آقای گوتیرس در آن زمان، اروپا پس از گذشتاندن خراب‌ترین جنگ در تاریخ بشر، بهبود می‌یافت و این امر به گفته‌ی وی امروز نیز باید ممکن باشد. او افزود که از ماه جنوری تا کنون، بیش از نیم میلیون پناه‌جو به مرزهای اروپا آمده‌اند و در قاره‌ی که بیش از ۵۰۰ میلیون جمعیت دارد، رسیدگی به نیم میلیون پناه‌جو یک امر غیرقابل مدیریت نیست.

برعلاوه‌ی بحران مهاجرت در جهان، به گفته‌ی آقای گوتیرس، میلیون‌ها نفر در جهان در اثر جنگ‌ها به‌ویژه در سودان جنوبی، یمن، جمهوری افریقای مرکزی، نایجریا، اوکراین و افغانستان بی‌جا شده‌اند.

گوتیرس گفت که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، کم‌تر از نصفِ پولی را دریافت کرده است که برای کمک به ۸۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن ضرورت دارد. او افزود که نظام خدمات بشری در هم نشکسته است، اما افزود که این سیستم مفلس است و باید این مشکل حل شود.

 

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *