شماری از نمایندگان مجلس در اقدام بی‌سابقه خواهان احضار نماینده سازمان ملل و سفیر آمریکا و بریتانیا شدند

اطلاعات روز: در پی افزایش ناامنی‌ها در سراسر کشور، واگذاری دندغوری به طالبان و حمله طالبان بر شهر قندوز، نمایندگان مجلس، آمریکا، بریتانیا و نمایندگی سازمان ملل متحد را مقصر می‌دانند و خواستار پاسخ‌گویی آنان به مجلس شدند.

شماری از این نمایندگان نیز حکومت را در جلوگيرى از گسترش ناامنى‌ها مقصر دانستند. نمایندگان تصمیم گرفته بود که وزیر داخله را استیضاح کند؛ اما این استیضاح صورت نگرفت و  شماری از نمایندگان در ارتباط به ناامنى‌های اخیر در کشور، خواهان احضار سفیر آمریکا و بریتانیا و نماینده‌ی سازمان ملل شدند.

شیرولی وردک، عضو مجلس نمایندگان گفت: «کنترل همه بدبختی‌های افغانستان در دست آمریکا است و باید سفیر آمریکا، سفیر بریتانیا و نماینده سازمان ملل به اتاق کنفرانس مجلس خواسته شوند.»

آقای وردک با اشاره به وضعیت خراب امنیتی و ظهور داعش در کشور افزود که درخواست پاسخ از جامعه جهانی به ویژه آمریکا حداقل کاری است که مجلس می‌تواند انجام دهد.

نذیراحمد حنفی، عضو دیگر مجلس گفت: «آمریکای خبیث جنگ را از هر دو طرف برای کشتن مسلمانان رهبری می‌کند؛ از یک طرف به طالبان می‌گوید که تا فلان منطقه پیش بیایید و از طرف دیگر به نیروهای امنیتی افغان می‌گوید که از فلان جا پیش نروید.»

آقای حنفی افزود: «اگر این‌طور نیست چرا به نیروهای امنیتی افغانستان هلیکوپترهای نظامی تحویل نمی‌دهد تا آنان شب و روز در هر نقطه کشور طالبان را سرکوب کنند.»

او یادآور شد که سفیر آمریکا و انگلیس بیاید و بگوید که چه جریان دارد وگرنه قیام عمومی در افغانستان اعلام خواهد شد.

این اولین بار نیست اعضای مجلس از دست داشتن آمریکا در افزایش جنگ جاری در افغانستان انتقاد می‌کنند. پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس از دست داشتن استخبارات کشورهای قدرت‌مند جهانی در انتقال جنگ به شمال کشور سخن گفته اند.

از سویی هم، شماری از نمایندگان دیگر مجلس، حکومت را در پیوند به تشدید ناآرامی‌ها در کشور مقصر دانستند و خواستار اعمال صلاحیت مجلس شدند.

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی گفت: «ادوات نیروهای امنیتی در نبردها به دشمن سپرده می‌شوند، کسانی که به عنوان ستون پنجم در داخل نیروهای امنیتی و حکومت عمل می‌کنند، باید افشا شوند.»

آقای رحمانی از مجلس خواست که صلاحیت نظارتی خود را باید اعمال کند. به گفته وی مجلس جایگاه خود را در دولت افغانستان از دست داده است.

نقیب الله فایق، نماینده مردم فاریاب، به جنگ جاری قندوز اشاره کرده، گفت: «طالبان در ده سال اخیر به شهرها نزدیک نشده بودند، حالا توانایی پیدا کرده‌اند که به شهر بیایند، ما نمی‌توانیم شهرهای خود را در مقابل استخبارات پاکستان نگاه کنیم، معامله صورت گرفته؛ خوب ماندن که تدارکات و سرباز گیری کردند.»

آقای فایق والی قندوز را متهم به همکاری با مخالفان مسلح دولت کرد و گفت: «والی قندوز در تبانی با طالبان قرار دارد، با این لوی درستیز و قوماندان قل اردو، ما نمی‌توانیم وضعیت را در شمال در کنترل داشته باشیم.»

او خطاب به نمایندگان مردم افزود: «سرباز داریم اما قوماندان نداریم، باید از هر ولایت یک نفر از ولسى جرگه به قندوز برود، تا به نیروهای امنیتی  و مردم روحیه داده شود.»

عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس گفت: «مطابق اصول وظایف داخلی، مجلس باید کج روی‌های حکومت را اصلاح کند و وزرای ناکار را استیضاح کند.»

در همین حال برخی نمایندگان، هیئت اداری مجلس را به بی‌مسئولیتی در اعمال صلاحیت این مجلس، متهم کردند؛ اما رییس مجلس گفت: «حضور کم‌رنگ نمایندگان در جلسات عمومی سبب شده تا مجلس نتواند صلاحیت‌هایش را اعمال کند.»

پیش از این شماری از نمایندگان مجلس، ورق استیضاح وزرای امنیتی را امضا کردند؛ اما پس از چند روز هیئت اداری مجلس اعلام کرد که برخی نمایندگان امضاهایش را پس گرفته‌اند.

در نشست عمومی روز گذشته مجلس، نیز ورق استیضاح وزیر داخله روی میز نمایندگان قرار گرفت؛‌ اما مشخص نشد که چه تعداد نمایندگان پای ورق استیضاحیه را امضا کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *