صدر اعظم ترکیه: احتمالاً نیروهای شبه‌نظامی «پ ک ک» و یا داعش عامل انفجارهای آنکارا اند

اطلاعات روز: پس از یک روز از دو انفجار خونین در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، احمد داوود اوغلو، صدراعظم این کشور گروه داعش و نیروهای شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان یا «پ ک ک» را متهم کرده که ممکن در این حمله دست داشته‌ باشند.

به نقل از صدای آمریکا، آقای اوغلو گفته است که: «نشانه‎های قوی وجود دارد که دو انفجار پیهم در ایستگاه عمده‌ی قطار راه آهن آنکارا انتحاری بوده است و ممکن شورشیان کردی، افراطی‎های چپ‌گرا و یا هم جنگ‌جویان گروه دولت اسلامی عامل این رویداد باشند.»

به روز شنبه، 18 میزان، شهر آنکارا شاهد دو حمله‌ی خونین انتحاری در جریان یک راه‌پیمایی زیر نام «صلح و دموکراسی» بود، براساس گزارش‌های تازه که دولت ترکیه آن را تایید کرده، 95 نفر در این حمله‌ها کشته و بیش از دو صد نفر زخمی شده‌اند.

اما حزب دموکراتیک خلق‌ها که از حمایت کردها برخوردار است، گفته است که در جریان بمب‌گذاری‌های روز شنبه ۱۲۸ نفر کشته شده‌اند.

این حملات مرگ‌بارترین رویداد در چند سال اخیر در ترکیه می‎باشد.

تاکنون کسی یا گروهی به گونه‌ی رسمی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته و نوعیت انفجار نیز تاهنوز به درستی روشن نیست که آیا بم کارگذاری شده بوده و یا انتحارکنندگان خود را منفجر ساخته‌اند.

صدر اعظم ترکیه در کنفرانس خبری، عزای سه روزه اعلام کرده و گفته است که ترکیه در گذشته نیز در باره‌ گروه‌های هشدار داده بود که در پی بی‌ثباتی این کشور اند.

آقای اغولو گفته است: «این حمله یک گروه واحد یا مردم ما را که قصد داشتند به راه پیمایی بپردازند و یا کدام حزب سیاسی واحدی را هدف قرار نداده است. بگذارید به وضاحت بگویم. این حمله از خارج ترکیه و علیه تمام مردم ما انجام شده است.»

حکومت ترکیه هرگونه دست داشتن در این حمله را شدیداً رد کرده و آن را یک عمل «دهشت‌افگنانه» خوانده است. صدراعظم ترکیه گفت که این حمله علیه «دموکراسی ترکیه» انجام شده است.

 

رجب طیب اردغان، رییس جمهور ترکیه نیز انفجارات را محکوم کرده آن را «حمله‌ی فجیع علیه اتحاد و صلح ترکیه» خواهنده است. آقای اردغان هم‌چنان ملاقات سه روز آینده‌ی خود را به‌خاطر تمرکز بر مشکلات امنیتی کشورش لغو کرده است.

در پی این حمله شماری از سران کشورهای دیگر از جمله بارک اوباما، رییس جمهور آمریکا و انگلا میرکل، صدراعظم آلمان این حملات را محکوم و پیام تسلیت خود را با شهروندان ترکیه شریک کرده است.