عبدالله عبدالله در نشست سالانه سازمان ملل: شبکه تروریسی حقانی باید نابود شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که به نمایندگی از افغانستان در هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده است، روز گذشته در سخن‌رانی خود در این نشست گفت که شبکه‌ی حقانی عامل اصلی حملات تروریستی شناسایی شده‌ و باید نابود شود.

عبدالله افغانستان را به عنوان نمونه‌ای از ملتی در حال گذار و همچنان کشوری مواجه با تهدیدات متعدد خوانده و گفت که ما در خط اول نبرد علیه تروریزم بین‌المللی و افراط‌گرایی قرار داریم.

او بار دیگر پاکستان را مکان امن برای تروریستان خواند و از همکاران بین‌المللی خواست تا راه حل برای این مشکل دریابند.

رییس اجرایی گفت: «افغانستان هنوزهم در رنج و عذاب است و مردم این کشور خواهان راه‌ حل‌های عملی٬‌ اثبات پذیر و دوام‌داراند. حضور پناه‌گاه‌های تروریستی و شبکه‌های امدادرسانی برای تروریست‌ها در پاکستان انگیزه‌ی بحران در داخل افغانستان است. شبکه‌ی حقانی عامل اصلی حملات تروریستی شناسایی شده‌است و باید به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی ما، از میان برداشته شود.»

عبدالله تأکید کرده: «خواست‌های ما مشروع است. چون مردم ما از دست عناصر تروریستی که وارد افغانستان می‌شوند و از شهروندان ما قربانی می‌گیرند، در رنج و عذاب اند. این مشکل باید از سوی متحدان با اعتبار بین بین المللی ما ارزیابی و زمینه‌ی حل آن از سوی آنان فراهم گردد.»

عبدالله عبدالله از پاکستان خواست آن‌چه را که رهبری این کشور برای ما چند ماه قبل برای درهم کوبیدن پایگاه‌های شناخته شده‌ی تروریست‌ها٬‌ یعنی دشمنان افغانستان٬ وعده کرده بود٬‌ عملی سازد.

او در این مورد به سقوط بخش‌های قندوز به دست طالبان و انفجار اخیر در میدان ورزشی در ولایت پکتیا اشاره کرده و گفت که صدها تن از جنگ‌جویان خارجی در این دو رویداد دست داشته‌اند.

رییس اجرایی افزود افغانستان هنوزهم قربانی سازمان‌های تروریستی و افراط‌گرای خشونت‌آمیز شبیه داعش است که تلاش دارند در این کشور برای خود جای پای پیدا نمایند.

عبدالله همچنان به دست‌آوردهای چهارده ساله افغانستان اشاره کرد و گفت که در این مدت در خیلی از موارد، دست‌آوردهای خوبی داریم.

او اصلاح نظام و نهادهای انتخاباتی‌ را از عمده‌ترین مؤلفه‌ی برنامه اصلاح حکومت خواند تا اعتبار و حیثیت انتخابات را در آینده مستحکم سازد.

رییس اجرایی گفت مشکلات امنیتی در حال افزایش٬‌ روند دولت سازی و پیش‌رفت را در مجموع به کندی مواجه ساخته است. ولی نیروهای مسلح ما٬ با حس وطن‌دوستی و مقاومت٬‌ نشان دادند که آماده‌اند با چالش‌هایی‌که طالبان٬ تروریست‌ها و گروه‌های افراطی ایجادکرده‌اند، مقابله نمایند.

او با اشاره به مواد مخدر در کشور گفت، برعلاوه چالش‌های امنیتی٬ تجارت غیرقانونی موادمخدر نیز تأثیرات منفی بر اقتصاد و جامعه‌ی ما دارد.

ما برنامه‌ی ملی عمل جامع برای مبارزه مؤثر با اقتصاد مبتنی بر موادمخدر را طرح ریخته‌ایم. از سهم‌گیری کمک کنندگان در این روند٬‌ به خصوص ایالات متحده٬ که توسط UNODC فراهم گردیده٬ تشکر می‌کنیم. ما برای دست یافتن به هدف ده ساله از بین بردن موادمخدر به صورت کامل پابند هستیم.

آقای عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به کمک‌های بین‌المللی به افغانستان گفت: «موقعیت دیگری‌که برای افغانستان واضح و روشن است؛ اگر کمک سازمان یافته‌ی خارجی٬ دست‌رسی به سلاح و مهمات٬ استراحت‌گاه٬‌ شفاخانه٬ پول و آموزش در تبانی استراتژیک با عناصر قدرت‌مند در منطقه‌ی ما وجود نمی‌داشت٬‌ این نوع جنگ چریکی خفیف تا حال جزئی از تاریخ می‌بود.»

رییس اجرایی با اشاره به دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی همچنان گفت،  ما شاهد شکل‌گیری و عملی شدن برخی از این برنامه‌های موفقیت آمیز؛ چون کاسا ۱۰۰۰ برای انتقال انرژی و برنامه پایپ لاین تاپی هستیم، که افغانستان را به پلی برای وصل چین و هند از راه جنوب آسیا و آسیای مرکزی به خاورمیانه و اروپا مبدل می‌سازد.

آقای عبدالله از سازمان ملل متحد خواست تا در سال‌های پیش روی٬ در سفر افغانستان به سوی دهه‌ی تحول٬ این کشور را همراهی نماید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *