عبدالله عبدالله: شماری از مقامات حکومتی جنایت را توجیه می‌کنند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، می‌گوید که تروريزم دين، مذهب، ملت و قوم نمی‌شناسد و هیچکس حق ندارد در داخل نظام از طالب و تروریست حمایت نماید.

وی می‌گوید که در مواردى از موقف دولت، جنايات تروريزم و طالبان توجيه ميشود.

نشست روز گذشته شورای وزیران که به بررسی تحولات ولایت قندوز اختصاص یافته بود، آقای عبدالله در این نشست گفت حکومت وظیفه خود را در قبال قندوز به خوبی انجام نداده است.

عبدالله در مورد این که جنایت طالبان از موقف دولت توجیه می‌شود، گفت: «دانسته یا ندانسته در جایی دیده می‌شود که از تریبون دولت، جنایت توجیه می‌شود و خواسته می‌شود که جنایت پردهپوشی شود. همینکه این وضعیت در قندوز حاکم است، معنای‌اش آن است که ما وظیفه خود را انجام ندادهایم.»

رییس اجرایی افزود که این رویکرد به نظام آسیب می‎رساند و پایه‌های نظام را لرزان می‌سازد و حکومت به کسی اجازه نمی‌دهد با استفاده از فضای امن دست به چنین کاری بزنند.

آقای عبدالله هم‌چنان گفت، در کار نیروهای امنیتی مداخلاتی از هرطرف صورت می‌گیرد. باید از نهادهای موازی و مداخله‏گر جلوگیری شود تا نیروهای مسلح بتوانند وظایف خویش را به صورت مؤثر انجام دهند.

رییس اجرایی ضمن محکوم کردن «تجاوز و جنایت طالبان تروریست و وحشی در ولایت قندوز» گفت که حکومت به سوال‌های باشندگان قندوز مبنی بر این که چرا قندوز سقوط کرد، پاسخ روشن نداده است.

عبدالله در ادامه تأکید کرد که فوریترین وظیفه حکومت در شرایط کنونی شناسایی علل و انگیزه‌های حادثه قندوز، مجازات عاملان این حادثه و  دادن پاسخ روشن به مردم است.

او ضمن اینکه گفت جنایت طالبان در قندوز نشان داد که برخلاف تصور عدهای، فرقی میان طالبان قدیم و طالبان جدید نیست، افزود که «تروریست‌های وحشی بزرگ‏ترین جرم و جنایت را در کشور مرتکب شدهاند و دشمن این سرزمین هستند.»

بعد از سقوط قندوز، انتقاد‌ها این بود که مسئولان حکومتی در سقوط این شهر دست به معامله زدهاند. رییس اجرایی در این مورد گفت که در تعیین و تقرر مسئولان اداری ولایت‌هایی با تهدید بالا از جمله قندوز بازنگری شده و نظر به توقع مردم در قندوز تعییناتِ صورت می‌گیرد.

رییس اجرایی حکومت رسیدگی به آسیب دیدگان فاجعه قندوز و بیجاشدگان را در اولویت کار حکومت دانست و خبر داد که رسیدگی به بیجاشدگان در ولایت‎های هم‌جوار، در تخار و بدخشان آغازشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *