غیرحاضری نمایندگان، چالش عمده مجلس برای اتخاذ تصامیم

اطلاعات روز: اعضای هیئت اداری مجلس به شدت از غیر حاضری شماری از نمایندگان شکایت دارند و می‌گویند که به همین دلیل یک آجندا در سه جلسه مجلس آورده شده، اما در مورد آن تصمیم گرفته نشده است.

غیرحاضری تعداد زیادی از نمایندگان در نشست عمومی روز گذشته مجلس در حالی‌‌ست که دو تفاهم‎نامه امنیتی و تبادله زندانیان با کشور امارات و یک تفاهم‎نامه کمک تسلیحاتی با کشور چین در آجندای روز گذشته مجلس گرفته شده بود؛ اما به دلیل تکمیل نبودن نصاب، مجلس در مورد این تفاهم‌نامه‌ها تصمیمی گرفته نتوانست.

عبدالروف انعامی، منشی مجلس با ناراحتی تمام گفت: « یک آجندا (آجندای امروزی) در سه جلسه متواتر به داخل مجلس آورده شده؛ ولی نسبت غیر حاضری نمایندگان در موردش تصمیم گرفته نشده است.»

آقای ابراهیمی افزود: «نمایندگانی که غیرحاضری می‌کنند نه تنها در حق موکلین شان ظلم می‌کنند؛ بلکه در حق نمایندگان دیگر که به مجلس می‌آیند و نسبت عدم نصاب کاری انجام داده نمی‌توانند نیز ظلم می‌کنند.»

منشی مجلس یادآور شد: «پس از این تصمیم گرفته‌ایم؛ نمایندگانی را که ۲۱ روز غیرحاضری متواتر دارند، حداقل به مردم اعلام کنیم تا دیگر به آنان اعتماد نکرده، رای ندهند.»

به گفته وی غیر حاضری شماری از نمایندگان، حضور نمایندگان دیگر را نیز بی تأثیر ساخته است.

در همین حال شماری از نمایندگان هیئت اداری مجلس را به ضعف مدیریتی متهم می‌کنند.

محمد عبده، یک عضو مجلس گفت: «مجلس تاهنوز فهرست نمایندگان غیرحاضر را اعلام نکرده و هم تدابیر انظباتی مندرج اصول وظایف داخلی را نسبت به هیچ کدام از نمایندگان غیرحاضر عملی نکرده است.»

عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس گفت که در این مورد باید همه نمایندگان احساس مسئولیت بکنند.

آقای ابراهمی افزود حضور کمرنگ نمایندگان در جلسات عمومی سبب شده تا مجلس نتواند صلاحیت‌های خود را در قبال حکومت اعمال کند.

غیر حاضری نمایندگان در نشست‌های عمومی و کمیسیون‌ها از مشکلات عمده مجلس در ۶ سال گذشته بوده است که اخیراً بیشتر شده است. گفته می‌شود که شماری از نمایندگان بیشتر از یک ماه هم غیرحاضر بوده و در مجلس حضور نیافته است. شماری از نمایندگان هم تنها به امضا کردن حاضری بسنده کرده و برمی‌گردند.

اصول وظایف داخلی مجلس در مورد غیر حاضری نمایندگان، تدابیر انظباتی را وضع کرده، اما این تدابیر تاهنوز عملی نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *