موضع متناقض دولت افغانستان در ارتباط با حضور داعش

اداره‌ی عمومی امنیت ملی اعلام کرده است که ملا عبدالرووف، فرمانده داعش در افغانستان با پنج همکارش کشته شده است. امنیت ملی در خبرنامه‌ای گفته است که این فرمانده داعش از اهداف عمده‌ی نیروهای امنیتی در یک ماه اخیر بود و دیروز در یک عملیات نظامی ویژه کشته شده است.

ملا عبدالرووف در گذشته یکی از فرماندهان طالب بود که مدتی را در زندان گوانتانامو نیز گذرانده بود. دو ماه پیش ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد این فرمانده پیشین طالبان با شماری از همراهانش با ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش بیعت می‌کند. در طول دو ماه گذشته، این فرمانده داعش در ولایت هلمند فعالیت‌های گسترده‌ی نظامی و تبلیغی را شروع کرده بود. وی از مردم و جنگ‌جویان طالب می‌خواست که به دولت اسلامی بپیوندند و علیه دولت افغانستان و پاکستان بجنگند. او به جنگ‌جویان طالب پیش‌نهاد داده بود که در بدل 500 دالر در هرماه، به این گروه بپیوندند و برای دولت اسلامی بجنگند.

نگرانی از حضور داعش در افغانستان در چند ماه اخیر اوج گرفته است. حضور هزاران مرد و زن مسلح ناشناخته و بیگانه در ولایت‌های مختلف افغانستان که هیچ تشابه و اشتراکی با مردم افغانستان ندارند، این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است آن‌ها جنگ‌جویان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش باشند. گفته می‌شود هم اکنون در حدود شصت هزار تن به نام مهاجر و بی‌جاشده‌ی پاکستانی در نقاط مختلف افغانستان مستقر شده‌اند که تمام‌شان مجهز به سلاح‌های پیش‌رفته هستند. برخی از این افراد عملا پرچم گروه داعش را برافراشته و در روستاها و مناطق دورافتاده و خارج از کنترول دولت، از مردم می‌خواهند که به آن‌ها بپیوندند. با وجود این همه‌ اما مسئولان امنیتی هنوز هم حضور داعش در افغانستان را نپذیرفته‌اند. آن‌ها می‌گویند، این افراد یا بی‌جاشدگان پاکستانی هستند که پس از عملیات نظامیان پاکستانی از آن کشور فراری و به افغانستان آمده‌اند، یا هم برخی از جنگ‌جویان طالبان در نتیجه‌ی اختلافات درونی، با تغییر لباس و پرچم، خود را منسوب به داعش اعلام کرده و هیچ ارتباط رسمی‌ای با این گروه ندارند. سخنگوی وزارت امور داخله روز یک‌شنبه، هراس از نفوذ داعش در افغانستان را تبلیغات منفی خواند.

حقیقت این است که دولت افغانستان در ارتباط با پدیده‌ی حضور داعش در افغانستان، در یک وضعیت متناقض قرار دارد. از یک‌سو سخنگوی وزارت امور داخله حضور داعش در کشور را مطلقا رد می‌کند؛ اما از سوی دیگر، ریاست عمومی امنیت ملی می‌گوید، یک فرمانده و چند جنگ‌جوی داعش را کشته و این فرمانده داعش را یکی از اهداف عمده‌ی نیروهای امنیتی در یک‌ماه اخیر دانسته است. در همین حال، شورای امنیت ملی رسما از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و برای مقابله با این پدیده، خواهان همکاری کشورهای منطقه می‌شود. این امر، آشکارا تشتت و تناقض در فهم و نگاه نیروهای امنیتی و رهبری دولت در ارتباط با پدیده‌ی حضور داعش در افغانستان را نشان می‌دهد.

واقعیت این است که گروه داعش از چند ماه بدین‌سو در افغانستان رخنه کرده است. رخنه‌ی عوامل داعش در افغانستان، از شکل تبلیغی آن گذشته و جنگ‌جویان داعش عملا در بخش‌های مختلف کشور مشغول سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و جلب و جذب اند. هم اکنون کمپ‌های آموزشی جنگ‌جویان داعش در ولایت فراه فعال اند و عملا اعضای این گروه در آن آموزش نظامی می‌بینند.

دولت افغانستان باید از تشتت و تناقض در ارتباط با این پدیده خودداری نماید. گسترش روز‌افزون نفوذ داعش در منطقه یک واقعیت جدی است و افغانستان و پاکستان از نظر اجتماعی بهترین بستر برای رشد تفکرهای تکفیری و افراطی نظیر داعش می‌باشند. با توجه به استراتژی اصلی داعش و هدف اصلی این گروه، افغانستان و پاکستان یکی از اهداف اصلی گروه داعش است. بنابراین، ضرور است که دولت افغانستان به این پدیده به مثابه‌ی یک تهدید جدی برای امنیت افغانستان نگاه کند‌ و باید قبل از ریشه گرفتن و شاخه گستراندن‌ این گروه در افغانستان، آن را نابود کند.