ناکامی رهبر جدید طالبان از حل تنش در سطح رهبری این گروه

اطلاعات روز: گفت‌وگوهای ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان با مخالفانش روی رهبری این گروه به ناکامی انجامیده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی سخن‌گویان طالبان گزارش داده که گفت‌وگوهای تازه روی تعیین رهبری طالبان به ناکامی انجامیده و احتمال دارد طالبان به دو گروه تقسیم شود.

عبدالمنان نیازی، سخن‌گوی گروه مخالف رهبر جدید طالبان می‌گوید که ملا منصور به خواست‌های مخالفانش تن نمی‌دهد.

به گفته او، شماری از فرماندهان ارشد طالبان خواستار کنار رفتن ملا اختر منصور از رهبری این گروه هستند.

پس از اعلام خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان، ملا اختر محمد منصور خودش را به عنوان رهبر جدید این گروه اعلام کرد. این موضوع واکنش‌های شماری از اعضای ارشد طالبان و خانواده ملا عمر را به همراه داشت.

ملا عبدالمنان نیازی، از اعضای ارشد گروه طالبان گفته بود انتخاب ملا اختر بر خلاف اصول داخلی این گروه بوده است و به زودی رهبر جدیدی برای جانشینی ملا محمد عمر انتخاب خواهد شد.

همچنان یک عضو شورای کویته نیز در مخالفت با انتخاب ملا اختر گفته بود که او را (آی اس آی) پاکستان جانشین ملا عمر انتخاب کرده و ما این فیصله را نمی‌پذیریم.

این مخالفت‌ها همچنان ادامه داشت که در روزهای اخیر مخالفت شدید خانواده ملا عمر با رهبری ملا منصور بیشتر از هر عضو دیگر طالبان خبرساز شد.

در همین حال در روزهای اخیر گزارش‌های مبنی بر توافق خانواده ملا عمر با رهبری ملا منصور منتشر شد. این گروه در اعلامیه‌ای نوشته بود که ملا عبدالمنان برادر ملا عمر و ملا یعقوب ملا عمر،  بیعت خود را به نمایندگی از خانواده رهبر پیشین طالبان با رهبر تازه در «مجلس پرشکوهی» اعلام کردند.

با این حال اختلاف بر سر رهبری طالبان همچنان ادامه دارد. از سوی هم در مدت چند ماه گذشته، بین افراد ملا اختر منصور و ملا دادالله از مخالفان وی، چندین مورد درگیری مسلحانه رخ داده است.

در این درگیری‌ها از دو طرف ده‌ها تن کشته شده‌اند. با این حال، ملا نیازی می‌گوید که رهبر جدید طالبان باید براساس تصمیم شورای عالی این گروه تعیین شود.

به گفته‌ی نیازی، شماری از فرماندهان طالبان از دو ماه به این طرف انتظار کشیده تا ملا منصور از رهبری این گروه کنار برود، اما منصور در این زمینه توجه نکرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *