نماینده سازمان ملل: نگرانی افغان‌ها از آینده مبهم و نیاز حمایت مداوم جامعه ملل از افغانستان

اطلاعات روز: نیکولاس هیسم، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته که افغان‌ها از آینده‌ی مبهم خود نگران هستند و این کشور نیازمند پشتیبانی مداوم جامعه بین‌المللی است.

آقای هیسم روز پنجشنبه، ۲۶ سنبله، برای ارائه گزارش وضعیت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفته بود.

هیسم گفته که افغان‌ها تعهد و علاقه جامعه بین‌المللی در مورد افغانستان را زیر نظر دارند. به باور آقای هیسم خروج شمار نسبتاً زیادی از افغان‌ها در ماه‌های اخیر از کشورشان، بیان‌گر ناامیدی آن‌ها نسبت به آینده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان افزود کم‌ترین نشانه‌یی از توجه جامعه جهانی به افغانستان، نقش مؤثری در بحران مهاجرت شهروندان افغانستان به کشورهای اروپایی خواهد داشت.

نماینده‌ی ویژه که رییس دفتر هئیت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز می‌باشد، در این مورد گفت: «یک اشاره روشن از حمایت متداوم بین المللی می‌تواند فضای غیریقینی را که باعث خروج پناهندگان شده است بهتر بسازد.»

او همچنان در جریان گزارش‌دهی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که افغانستان به پشتی‌بانی جامعه‌ی جهانی نیاز دارد، زیرا ثبات هنوز در این کشور به گونه‌ی درست بر قرار نشده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت که تجدید تعهد صریح از سوی جامعه بین‌الملل در قبال افغانستان می‌تواند فضای بی‌باوری به آینده را متحول سازد.

در همین حال آقای هیستم از تشدید درگیری‌ها در افغانستان تا پایان سال 2015 خبر داد.

هیسم گفت که درگیری‌ها هنوز سبب تلف‌شدن غیرنظامیان می‌شود و بر بنیاد گزارش‌های دفتر سازمان ملل، این تلفات در هشت ماه نخست سال جاری افزایش نیز یافته است. او جنگ‌جویان ضد حکومت را عامل عمده‌ی به میان‌آمدن تلفات ملکی در کشور عنوان کرد.

نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل افزود که امیدوار است تا دولت افغانستان موضوعاتی را که برای نگه‌داشت جان غیرنظامیان در گزارش شش ماهه‌ی یوناما ذکر شده بود، در نظر گیرد.

آقای هیسم، نزدیک به سه ماه پیش در آخرین گزارش‌اش به شورای امنیت سازمان ملل، نسبت به حضور جنگ‌جویان خارجی در افغانستان و احتمال ساختن پایگاه‌هایی توسط داعش در خاک این کشور نیز نگرانی‌اش را ابراز کرده بود.

او از تعهد دولت افغانستان برای کاهش تلفات غیرنظامیان استقبال کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *