نمایندگی‌های وزارت مهاجرین کشور در ایران: برای افغان‎ها در ایران شناس‌نامه داده نمی‌شود

اطلاعات روز: بدنبال نشر خبری از قول وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ایران مبنی بر طرح توزیع شناسنامه برای مهاجران افغان در این کشور، اکنون مسئول نمایندگی‌های وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان مقیم ایران گفته که این موضوع حقیقت ندارد.

به نقل از خبرگزاری بخدی، محمد آصف درزابی، آمر نمایندگی‎های وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان مقیم ایران با رد صحت این خبر گفته که منظور همان طرح شناسایی اتباع افغانستان در ایران است، نه توزیع شناس‌نامه برای مهاجران افغان در این کشور.

آقای درزابی در مورد طرح شناسایی مهاجران افغان در ایران گفته که  قرار است در آینده نزدیک کارشناسان افغانستان جهت مذاکره روی طرح شناسایی افغان‌ها در ایران، وارد این کشور شوند.

درزابی به بخدی گفته است: «به احتمال زیاد اصطلاح شناس‌نامه اشتباً به کار برده شده، چون من با بعضی از مسئولین وزرات کشور/داخله و اداره کل اتباع تماس داشتم آن‌ها از این موضوع اظهار بی‌خبری کردند.»

پیشتر، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران در تهران گفته بود که برای مهاجران افغان در این کشور شناس‌نامه توزیع می‌شود.

این خبر بازتاب گسترده در شبکه‌های اجتماعی افغان‌ها داشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد این خبر حرفا و سوال‌های را مطرح کردند. شماری گفتند که ایران به‌خاطر جلوگیری از فرار مهاجران افغان از ایران این تصمیم را گرفته است. شماری هم با مطرح کردن سوالی مبنی بر این‌که چطور شده که ایران به مهاجران افغانی شناس‌نامه می‌دهد؟

مهاجران افغان هم پس از نشر این خبر، در پی اطلاع بیشتر از چگونگی این طرح شدند.

در همین حال، سید محمد تقی حسینی، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل به خبرگزاری فارس گفته که برای اتباع افغانستان شناس‌نامه توزیع نمی‌شود.

آقای حسینی اما گفته که برای جلوگیری از ورود غیرمجاز افغان‌ها در بازار کار، این مهاجران به طور دقیق ساماندهی و صاحب کارت مجوز کار می‌شوند.

حسینی افزوده که در حال حاضر طرح شناسایی این افراد جریان دارد.

این در حالی‌ست که دو هفته پیش هیئت‌های کارشناسی افغانستان و ایران با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد از روز جمعه، ۱۳ سنبله، در کابل، بررسی طرح ثبت‌نام افغان‌های فاقد مدرک اقامت در ایران را آغاز کردند.

در این نشست‌ها بعضی توافقاتی انجام شد که یکی از مهم‌ترین آن همان طرح شناسایی مهاجران فاقد مدرک اقامت در ایران بود.

آقای درزابی در این مورد گفته در حال حاضر کارشناسان هر دو کشور در این مورد کار می‌کنند.

ظاهراً خبر دادن شناس‌نامه به مهاجران افغان در ایران، به اشتباه به‌جای خبر طرح ثبت‌نام افغان‌های فاقد مدرک اقامت در ایران نشر شده بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *