نُه ماه پُسته‌رسانی؛ صد میلیون و نُه صد هزار افغانی عاید برای دولت

 

از نُهم اکتبر، روز جهانی پُست، در کابل بزرگذاشت به عمل آمد. اتحادیه پُست جهانی در نهم اکتبر 1874 میلادی با هدف توسعه پُست در سطح جهان در سویس ایجاد گردید که افغانستان در سال 1928 میلادی در زمان پادشاهی نادرشاه به عضویت آن در آمد. در سال 1969 میلادی، اعضای اتحادیه جهانی پُست، نهم اکتبر را به نام روز جهانی پُست نام‌گذاری کرد که بعد از آن همه سال از این روز بزرگذاشت می‌شود.

به همین منظور وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، یک‌شنبه (19 میزان) برابر با روز جهانی پُست از این روز در کابل بزرگداشت به عمل آورد. در این نشست مقامات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از وضعیت رو به رشد خدمات پُستی یاده کرده و گفتند که مجموع ترافیک اقلام پُستی ورودی و صدوری در داخل و خارج از کشور طی سال روان بالغ بر 3.5 میلیون قلم بوده و مجموع عواید ناخالص بالغ بر 227 میلیون افغانی می‌گردد.

یاسین صمیم؛ سخن‌گوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که در نُه ماه سال جاری مالی، صد میلیون و نُه صد هزار افغانی از عاید خدمات پُستی به حساب دولت واریز شده است.

وی می‌گوید در سال گذشته (1393) نیز مبلغ 153 میلیون افغانی از عواید خدمات پُستی به خزانه دولت افزوده شده است.

انجنیر بریالی حسام، معین تخنیکنی وزارت مخابرات و تکنالوژی که در این برنامه صحبت می‌کرد، گفت: «شبکه پُستی در افغانستان نیز بخشی از مارکیت جهانی پُست را تشکیل داده که متشکل از ریاست پُست؛ که دارای شبکه وسیع پُستی در کشور بوده و پنج شرکت داخلی ملی و بین‌الملی به حیث همکار، عرضه خدمات می‌نمایند. ترافیک اقلام پُستی ورودی و صدوری در داخل و خارج کشور طی سال روان 3.5 میلیون قلم بوده که مجموع عواید آن 227 میلیون افغانی را تشکیل می‌دهد.»

وی هم‌چنان یادآور  شد که هم‌اکنون حدود 5 میلیون دالر در این بخش سرمایه‌گذاری شده که به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه کار و اشتغال را برای مردم افغانستان فراهم ساخته است.

افغانستان دارای 463 پُسته‌خانه دولتی و 35000 پُست بکس می‌باشد که از این جمله 25 پُسته‌خانه آن در شهر کابل فعالیت دارد. مجموع کارمندان بخش پُسته‌خانه‌های دولتی به 1489 نفر می‌رسد که از این میان 1174 نفر آن در ولایات و 315 نفر آن در شهر کابل مصروف کار می‌باشند.

چالش‌ها

عزیزالله، آمر انکشاف و توسعه پُست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید نبود امنیت در شاهراه‌ها و مسیر ولسوالی‌های کشور اداره پُست را با مشکل مواجه کرده است.

وی می‌گوید که عدم همکاری بعضی از شرکت‌های هوایی برای انتقالات سرویس داخلی نیز یکی از چالش‌های فراروی خدمات پُستی در سطح بین‌المللی است.

یاسین صمیم در رابطه به عدم همکاری بعضی از شرکت‌های هوایی گفت که وزارت مخابرات تلاش می‌کند با شرکت‌های هوایی جلسات متعدد برگزار کند تا این مشکل به زودترین فرصت حل شود. وی می‌گوید که محموله‌های پُستی که وزن بیشتر دارند، معمولاً نیازمند توجه و همکاری بیشتر شرکت‌های هوایی است و برای حل این مشکل نیاز است تا یک رابطه قوی و دوامدار با این شرکت‌ها بوجود بیاید.

فراهم نبودن پروازهای مشخص بین‌المللی که باعث تأخیر در انتقالات پُسته‌های بین‌المللی می‌گردد، عدم موجودیت مسیر برای پوسته‌های زمینی بین‏المللی، کمبود بودجه برای خرید وسایل و تجهیزات مدرن پُستی، رشد سریع در ارتباطات زنده از طریق انترنت و ارتباطات جهانی تلفون مبایل، از دیگر چالش‌های فراروی خدمات پُستی می‌باشد.

اولویت‌ها

انجنیر بریالی حسام می‌گوید که وزارت مخابرات می‌کوشد تا زمینه توسعه و رشد خدمات پُستی را فراهم نماید. وی می‌گوید در حال حاضر این وزارت در همکاری با شهرداری کابل طرح آدرس‌سازی شهر کابل را ترتیب و آماده کرده است. در ضمن، ایجاد معبرهای پُستی، مرکز تبادله پُستی و تجهیز پُسته‌خانه‌ها از اولویت‌های کاری این وزارت می‌باشد.

ارتباطات نوین پُستی در افغانستان برای بار اول در دهه 1860 میلادی در زمان امیرشیرعلی خان با تأسیس یک «چاپارخانه» در بالاحصار کابل، بوجود آمد. فعالیت‌های پُستی در افغانستان تا زمان حاکمیت داوود خان رو به گسترش بود که با کودتای هفت ثور 1357، این خدمات رو به زوال گذاشت. در زمان حکومت مجاهدین و آغاز جنگ‌های داخلی، فعالیت پُستی در افغانستان متوقف شد و با سقوط طالبان، فعالیت پُستی در افغانستان دوباره به فعالیت آغاز کرد.

 

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *