نگاهی به برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

منبع: اسوشتید پرس

نامزدها برای ریاست جمهوری افغانستان تا 6 اکتوبر به طور رسمی نیت خود را اعلام خواهند کرد، و می‌ماند این ‎که چه کسی تا آخر می‎رود و چه کسی کنار خواهد رفت. سیاست افغانستان تا حد زیادی تیمی است و تیم‌ها هم‌دیگر را مورد حمایت قرار می‎دهند. به طوری که بسیاری از نامزدهای بالقوه ممکن است برای ارسال نام خود صبر کنند تا روزهای پایانی مهلت ثبت نام فرا رسد، زمانی که آن‌ها به درک بهتری برسند. چه کسی خود را کاندید می‎کند؟ آیا امکان بُرد هست یا نه؟ آن‎ها انتخابات را بدون هیچ‌کمبودی در رای می‎خواهند. اما حالا فهرست اسامی آنانی که ماهی گونه در حال شنا کردن به سمت انتخابات‌اند، قرار ذیل است:

زلمی رسول:

D753E3A3-EAC6-4A38-84F2-5B6F7404D094_mw1024_n_s به عنوان وزیر امور خارجه‌ی افغانستان کار کرده است‌ و حدس زده می‎شود که در مرحله‌ی اولیه او نامزد مورد علاقه‌ی تیم حاکم در این رقابت است. رسول مشاور امنیت ملی سابق دولت است که تمایل زیاد به اقامت در بیرون و دور بودن از انظار عمومی را دارد. او خیلی دوست ندارد مورد توجه عموم باشد. او می‌تواند در نهایت به عنوان یک نامزد مطرح در میان بسیاری از جناح‌های سیاسی در کشور باشد. او دارای مدرک طبی است و به پنج زبان، از جمله فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی مسلط است.

عبدالله عبدالله:

Switzerland World Economic Forumرهبر اپوزیسیون (حزب مخالف) است که در  انتخابات سال 2009 علیه حامد کرزی، برای ریاست جمهوری کاندید بود. عبدالله به عنوان یک چشم‌پزشک با مبنای قو‌ی‌ قومی میان تاجیک‌ها در شمال افغانستان است. او هم‌چنین یکی از دست‌یاران نزدیک و مشاور احمد شاه مسعود، فرمانده شورشی ائتلاف شمال، که در مقاومت خود علیه طالبان مشهور بود.

اشرف غنی احمدزی:

n00041009-bچهره‎ی شناخته شده و یکی از صمیمی‌ترین تکنوکرات‎های افغان است. غنی مسئول کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده به نیروهای امنیتی افغان است. غنی وزیر مالیه‌ی سابق بود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود. اما فقط 3 درصد از آرای مردم را به دست آورد.

حنیف اتمر:

130206 HM 1وزیر‌ داخله‌ی پیشین افغانستان و رهبر یک حزب به نام حزب حق و عدالت است‌ و منتقد همیشگی کرزی بوده است. اتمر سِمت‌های‌ مختلفی در دولت افغانستان داشته است. زمانی وزیر معارف بوده و مدت زمانی دیگر به حیث وزیر احیا و انکشاف دهات فعالیت کرده است.

فاروق وردک:

wardak0980980 وزیر معارف افغانستان، دارای‌ کارنامه‌ی طولانی، از جمله کار برای برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد است. وردک دارای مدرک در تجارت و فارمسی است‌ و بیش از دو دهه به عنوان یک پناهنده در پاکستان به سر برده است. در سال‌های اخیر، وظایف او‌ شامل ریاست کمیته‌ی امور بین‌المللی شورای عالی صلح‌ که در تلاش برای دنبال کردن مذاکرات صلح با جنبش طالبان است و وزارت معارف، بوده است.

عبدالرب رسول سیاف:

0,,15880887_303,00 بدون شک او یکی از نامزدهای احتمالی و جنجال‌برانگیز، دست کم برای متحدان خارجی افغانستان خواهد بود. چرا که او را به عنوان یک جنگ‌سالار می‌شناسد. اتهام‌های زیادی مبنی بر ارتباط وی با  جهادیان عرب، از جمله اسامه بن لادن وجود دارد و سیاف متهم به نقض حقوق بشر در جنگ‌های داخلی است. با این حال، سیاف یک نماینده‌ی با‌نفوذ مجلس است که علیه نیروهای شوروی و طالبان مبارزه کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *