وزیر صحت عامه: ۷۲ درصد زنان افسردگی و ۶۰ درصد مردان استرس دارند

اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، روز گذشته در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت روانی، از میزان بلند افسردگی و استرس در میان شهروندان کشور خبر داد.

آقای فیروز گفت که در حدود ۷۲ درصد از زنان کشور دچار افسردگی و ۶۰ درصد از مردان نیز دچار بیماری استرس هستند.

فیروز، جنگ، فقر، مهاجرت‎ها و نبود سایر امکانات زندگی را از جمله عوامل فزاینده مشکلات روانی در کشور عنوان کرد.

او هم‌چنان باورهای مذهبی و دینی را یکی از عوامل بازدارنده خوانده و گفت دین و مذهب باعث شده که مردم کشور کم‌تر به مشکلات روانی دچار شوند.

با این حال وزیر صحت عامه مدعی شد که میزان مشکلات شدید بیماری روانی در افغانستان نسبت به کشور‌های همسایه کم‌تر است که تا حدود 30 فیصد تخمین برده می‌شود.

آقای فیروز با اشاره به اقدامات وزارت صحت عامه در خصوص ارائه خدمات صحت روانی برای شهروندان کشور گفت: «این وزارت هم در بخش وقایه مشکلات روانی و نیز در بخش معالجه آن، استراتژی‎های مشخص را روی دست گرفته است. در بخش معالجه نزدیک به 1500 مرکز صحی در سراسر کشور خدمات صحت روانی را عرضه می‌کند و نیز در 300 مراکز صحی، مشاورین روانی- اجتماعی، خدمات مشاوره‌دهی را در این زمینه به مردم ارائه می‌کند و ما در نظر داریم که این رقم را به 500 مرکز افزایش دهیم.»

وزیر صحت عامه مبارزه با مشکلات روانی را نیازمند همکاری همه‌جانه خواند و افزود که برای مبارزه این مشکل نقش ارشاد و تبلیغ دینی، منبر و مساجد و اطلاع رسانی از طریق رسانه‎های جمعی، نهایت مؤثر و سازنده است.

به گفته‌ی فیروز، روز جهانی صحت روانی امسال تحت شعار «به بیماران روانی احترام بگذارید» تجلیل گردید تا تمرکز اصلی شرکای صحی صحت روانی روی ارج گذاشتن بالای حقوق مریضان روانی صورت گیرد.

او اشاره کرد که مردم بیشتر بیماران روانی را دیوانه خطاب می‌کنند و حتا مراکز درمانی بیماران روانی را نیز دارالمجانین (دیوانه خانه) نام‌گذاری کرده‌اند که در واقع یک نوع بی‎حرمتی و زیر پاگذاشتن حقوق انسانی مریضان روانی می‌باشد.