وزیر فواید عامه: تأمين امنيت متضمن عملى شدن پروژه‌هاى زيربنايى است

اطلاعات روز: محمود بلیغ، وزیر فواید عامه، روز گذشته در پیوند به نتایج نشست اقتصادی مقام‌های عالی رتبه «سام» که یک ماه قبل در کابل برگزار شده بود، معلومات ارائه کرد.

آقای بلیغ از عملی شدن شمار زیادی از تعهدات اين وزارت در این نشست به جامعه جهانی خبر داده گفت که ناامنی، بر تعدادى از پروژه‌‌های آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

بلیغ، با ابرازنگرانی از وضعیت امنیتی در برخی نقاط کشور گفت که تأمين امنيت، متضمن عملى شدن پروژه‌هاى زيربنايى است.

او ابراز امیدواری کرد که به زود‌ترین وقت، ناامنی درکشور پايان يافته و مشکلات موجود در همه عرصه‌ها از میان برداشته شود.

وزیر فواید عامه با اشاره به نشست سام گفت، در این نشست حکومت ۳۹ تعهد؛ از جمله در قسمت ایجاد سیستم مؤثر حکومت‌داری، از بین بردن فساد اداری، تحکیم مسئولیت، تشویق سکتور خصوصی، همکاری‎های اقتصادی منطقه‎ای، بهبود امنیت و ثبات سیاسی، اعاده ثبات مالی شفافیت در امور مالی و بانک‌داری تجارتی را به عهده گرفته است.

به نقل از خیرگزاری جمهور، بلیغ افزود که در نشست سام توافق شد که کمک‎های بین‌المللی از طریق بودجه ملی حکومت افغانستان به مصرف برسد تا از هماهنگی و اطمینان بیشتری در مقابل جامعه جهانی برخوردار باشیم و بعد از این این کمک‌ها از طریق بودجه ملی به مصرف می‌رسد.

وزیر فواید عامه در بخش از سخنانش گفت که، افزون بر این، ایجاد «شورای زیربنا» نیز از دیگر تعهدات حکومت بود که این شورا تشکیل شده و اکنون تمام پلان‌های زیربنایی انکشافی توسط شورا به پیش برده می‌شود.

وی علاوه نمود که در حال حاضر، چوکات و اساس‌نامه شورا تهیه شده و کار خود را رسماً آغاز کرده و امید است که در چوکات شورا، پلان‌های انکشافی آینده عام و جامع باشد.

به گفته‌ی بلیغ، وزارت فواید عامه پلان استراتژیک پنج ساله‌اش را در قسمت سرک‌ها و خطوط آهن تا سال ۲۰۲۰ ميلادى تهیه و در اختيار شورا قرار خواهد داد.

بليغ افزود: «خطوط آهنی که همکاری‌های اقتصادی را رقم می‌زند، مانند خطوط پنج جانبه میان چین، قرغزستان، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان که چین را با اروپا وصل می‌کند، در اولویت‌های اساسی این وزارت قرار دارد.»

به نقل از خبرگزاری پژواک، افزون برآن، وزیر فوايد عامه گفت که یک خط آهن سه جانبه میان افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز وجود دارد که مطالعات ابتدایی آن، رو به ختم است و آمادگی برای احداث آن گرفته می‌شود.

منبع افزود که در پلان استراتژیک، اتصال تمام بنادر تجارتی به شاهراه‎های اصلی نیز مورد ملاحظه قرار دارد.

به گفته وزير فوايد عامه، آن‌ها تعهداتی را که به جامعه جهانی سپرده بودند، شمار زیادی از آن عملی شده و آمادگی برای نشست سال آینده می‌گیرند و تلاش می‌کنند که همکاری‌ اعضاى سام را به دست آورند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *