پرونده سازی جنرال امریکایی برای حفظ سربازان در افغانستان

[mks_highlight color=”#00b16a”]منبع: The Hill[/mks_highlight] [mks_highlight color=”#00b16a”]نویسنده: کریستینا ونگ[/mks_highlight] [mks_highlight color=”#00b16a”]برگردان: یوسف همتا[/mks_highlight]

فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان، روز پنج شنبه در نشستی با کمیته‌ی نیروهای مسلح مجلس سنا، برای ادامه حضور ارتش در این کشور استدلال کرد. جنرال کمپ‌بیل به قانون‌گذاران گفت: «افغانستان– و هم‌چنین عملیات‌های ما – در یک مقطع حساس قرار دارند».

کمپ‌بیل، در دومین نشست‌اش در هفته جاری، در کانگرس آمریکا، گفت از زمانی‌که رییس جمهور اوباما برای اولین بار برنامه‌های کاهش تعداد کنونی 9800 سرباز امریکایی در افغانستان را به 1000 نیروی امنیتی برای محافظت از سفارت طرح کرد، شرایط در میدان نبرد تغییر کرده است. وی گفت عملیات‌های ارتش پاکستان جنگ‌جویان طالبان را به شرق و شمال افغانستان فراری داده و ظهور داعش در این کشور اوضاع امنیتی را خراب‌تر کرده است. کمپ‌بیل اضافه کرد که طالبان نیز به دنبال افشای مرگ ملا عمر، رهبر شان، حملات شان را تشدید کرده‌اند. این تحولات زمانی رخ می‌دهد که [نیروهای] ائتلاف ناتو در سال‌های اخیر از 140 هزار نیرو به 14 هزار نیرو کاهش یافته است.

کمپ‌بیل هم‌چنین استدلال کرد که کمک امریکا در ایجاد نیروهای امنیتی افغانستان، که هم‌چنان در موارد مشخصی چون جمع‌آوری معلومات استخباراتی، فرماندهی و کنترل جنگ و شناسایی چه‌گونگی بهترین استفاده از نیروهای شان به کمک نیاز دارند، حیاتی بوده است. وی گفت که ایالات متحده 4.1 میلیارد دالر را در سال 2015 در زمینه آموزش نیروهای امنیتی افغانستان هزینه کرده است و 3.86 میلیارد دالر دیگر را در سال 2016 هزینه خواهد کرد.

این نشست زمانی دایر می‌شود که اوباما، به دنبال یک سلسله خبرهای بد از افغانستان، تغییر خروج برنامه‌ریزی شده ایالات متحده را ارزیابی می‌کند. ماه گذشته، گزارش‌هایی ادعا کردند که سربازان امریکایی به‌خاطر تلاش در متوقف ساختن همتایان افغان‌شان از آزار [جنسی] بچه‌های جوان، مجازات شده‌اند. هفته گذشته، طالبان شهر استراتژیک قندوز را تصرف کردند و روز شنبه، ایالات متحده اشتباها یک شفاخانه پزشکان بدون مرز را بمباران کرده و 22 نفر را کشتند. قرار گزارش‌ها کمپ‌بیل چهار گزینه مختلف خروج را به اوباما پیشنهاد کرد که بر حفظ نیروهای بیشتر در این کشور تاکید دارد.

رییس جمهور [اوباما] باید عامل خطر خروج بسیار سریع نیروها و یک سناریوی احتمالی مشابه به سناریوی عراق را در نظر بگیرد؛ عراقی که خشونت در آن به دنبال خروج ایالات متحده به شدت افزایش یافت. اما رییس جمهور هم‌چنان قول داده است تا به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان بدهد.

کمپ‌بیل هشدار داد که اگر [سربازان] امریکایی در کابل به صرف 1000 تن کاهش یابد، در آن‌جا نیروهای کافی وجود نخواهد داشت تا مطمئین شویم افغانستان بار دیگر به پناه‌گاه امن تروریستان تبدیل نمی‌شود.

قرار گزارش‌ها رییس جمهور اوباما در نظر دارد 3000 تا 5000 سرباز امریکایی را پس از سال 2016 در افغانستان نگهدارد که باعث تداوم دخالت نظامی امریکا در این کشور، پس از ختم ریاست جمهوری او، خواهد شد. کمپ‌بیل هم‌چنین به تصرف اخیر قندوز توسط طالبان اذعان کرد؛ اما گفت نیروهای افغانستان «بسیج شدند و کنترل بخش‌های زیادی از شهر را دوباره به دست گرفته اند». وی گفت: «آن‌ها هنوز مشتاق کمک‌های ما هستند، به کمک ما نیاز دارند و شایسته کمک ما هستند».

کمپ‌بیل با پرسش‌های زیادی از سوی قانون‌گذاران مواجه شد که پس از چهارده سال جنگ، چرا ایالات متحده به حضورش ادامه بدهد. والتر جونز، کسی که جنگ را شدیدا انتقاد می‌کند، گفت: «ما با بدهی 18 تریلیون دالر مواجهیم.» «حدود یک ماه بعد بدهی ما به آخرین سقفی خواهد رسید که می‌توانیم از کشورهای خارجی پول بیشتری را قرض بگیریم و در درجه نخست هزینه‌های سال گذشته را پرداخت کنیم.» «مالیه دهندگان امریکایی باید یک زمانی بدانند که این سرمایه گذاری پایان خواهد یافت». لوریتا سانچیز نیز ارزیابی کمپ‌بیل را به شدت انتقاد کرد. وی گفت: «این تقریبا یک شکست است. من این را شنیده‌ام. چهارده سال است که می‌شنوم ما بهتر خواهد شدیم». وی گفت: «واقعیت این است که نمی‌شویم. حق با آقای جونز است».

تعداد زیادی، به‌شمول مک تورنبری –نماینده تکزاس و آدام اسمیت- با کمپ‌بیل موافق بودند و از او حمایت کردند. تورنبری گفت: «افغانستان هم‌چنان یک گره مرکزی در جنگ با تروریزم باقی مانده است. دست کشیدن از جنگ، در جایی‌که یک شریک مشتاق داریم و در جایی‌که می‌توانیم با هزینه نسبتا کم به  دست‌آوردهای زیادی نایل شویم، برای ایالات متحده یک اشتباه تراژیک خواهد بود.» «نمی‌خواهیم روزی به عقب نگاه کنیم و آرزو کنیم مسیر متفاوتی را انتخاب کرده بودیم».

اسمیت اضافه کرد: «در بحث‌های ما در مورد افغانستان، چه در مورد رویدادهای جنگی یا نقض حقوق بشر یا دشواری‌های جاری، نباید این واقعیت را از یاد ببریم که ما به‌خاطر منافع خودمان در افغانستان هستیم». وی گفت: «رییس جمهور در گذشته در تعدیل جدول، نظر به تحولات در میدان نبرد، انعطاف پذیری زیادی نشان داده است و من باور دارم او باید اکنون این کار را انجام بدهد و احتمالا این کار را خواهد کرد». اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا، روز چهار شنبه اشاره کرد که حکومت احتمالا از برنامه خروج‌اش عدول خواهد کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بلجیم گفت: «از تمام شریکان [ما] در ناتو، خواسته‌ام که انعطاف پذیر بمانند و احتمال تعدیل در برنامه‌ای را که اکنون دو و نیم سال آن سپری شده است، برای حضور در افغانستان در سال‌های آینده، در نظر بگیرند.» «فکر می‌کنم همه کسانی که در مورد این مسئله صحبت کردند، به رضایت و تمایل به ادامه این ماموریت در افغانستان و سرمایه‌گذاری روی کار بزرگی که در چندین سال گذشته انجام داده‌ایم، اشاره داشتند؛ ماموریتی که تاحدزیادی به موضع ایالات متحده بستگی دارد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *