چالش‌های اصلی فراروی برگزاری انتخابات

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، امنیت به عنوان بزرگ‌ترین چالش در برابر این رویداد بزرگ ملی خود‌نمایی می‌کند. علی‌رغم تلاش‌های گسترده‌ی نهادهای امنیتی افغانستان و حمایت‌های ناتو، این مشکل از مسیر راه برداشته نشده و تهدیدهای مخالفان مسلح دولت بزرگ‌ترین مانع شرکت مردم به پای صندوق‌های رای، مبارزات انتخاباتی نامزدان و فعالیت کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات می‌باشد. نهادهای امنیتی هرکدام ابزارها و شیوه‌های مختلفی را برای تأمین امنیت این روند به کار گرفته؛ از بسیج گسترده‌ی نیروهای امنیتی، ایجاد کمربندهای امنیتی تا دادن موتر‌ها و محافظان زیاد به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری. اما هنوز هیچ‌یک از این ابزارها نتوانسته به موج عظیم ترس و دلهره و نگرانی‌ها پاسخ داده و راه را برای شرکت گسترده و بی‌مسئله‌ی مردم به پای صندوق‌های رای‌دهی و جریان آزاد و بی‌خطر مبارزات انتخاباتی را برای نامزدان فراهم سازد. هنوز هم تأمین امنیت این روند، مهم‌ترین دغدغه‌ی تک تک شهروندان و حکومت است. نهادهای امنیتی مدام از آمادگی‌های کامل برای تأمین امنیت این روند سخن می‌زنند، اما واقعیت‌های عینی امنیت و ثبات افغانستان نگران کننده‌تر از آن است که بتوان به این اطمینان بخشی‌ها اعتماد کرد. هنوز هم امنیت انتخابات به عنوان یک پرسش کلان در ذهن مردم افغانستان و ناظران خارجی مطرح است و یکی از عمده‌ترین موارد نگرانی از خدشه‌دار شدن سلامت و شفافیت انتخابات به شمار می‌رود.
در هیچ‌صورتی نمی‌توان از تهدید‌های امنیتی روند انتخابات غافل شد، یا از کنار آن چشم‌بسته عبور کرد. جلوگیری از برگزاری انتخابات ‌یا اخلال این روند از اهداف قطعی و برنامه‌های مسلم طالبان و دیگر مخالفان مسلح دولت است. آن‌ها تمام تلاش‌شان را برای برهم زدن امنیت انتخابات و جلوگیری از برگزاری آن در گوشه و کنار افغانستان به کار خواهند بست و در این راستا از تمام امکانات در دسترس و تاکتیک‌های تهاجمی و دهشت‌افگنانه‌ی خود استفاده خواهند کرد. حمله بر مأموران انتخابات و کاروان‌های اکمالات این روند، حمله بر دفاتر کمسیون انتخابات و محلات رای‌دهی، حمله بر نامزدان و در نهایت حمله بر رای دهندگان و ایجاد فضای وحشت و دهشت از اهداف اصلی این گروه برای اخلال امنیت انتخابات خواهند بود.
آن‌ها تلاش خواهند کرد تا از طریق تحرکات فیزیکی و به راه انداختن جو منفی تبلیغاتی مانع از حضور و فعالیت مأموران انتخاباتی و انتقال تجهیزات این روند در مناطق و محلات دور‌دست شوند. این روند پیش‌رفته و تاکنون نیروهای امنیتی توانسته امنیت آن را در مراکز و محلات دور‌دست تأمین کنند. انتقالات تجهیزات و کارمندان انتخاباتی از طریق هوایی ‌یا با ا‌سکورت امنیتی زمینی صورت می‌گیرد که زیاد نگران کننده و شکننده نیست.
حمله بر دفاتر کمسیون انتخابات و محلات رای‌دهی، هم‌چنان به عنوان یک خطر جدی وجود دارد. از آن‌جایی که طالبان در این هدف فرصت زمانی کافی برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی حملات تخریبی در اختیار دارند، لذا وقوع یورش‌های مسلحانه و دیگر اعمال تخریبی بر دفاتر کمسیون انتخابات و محلات رای‌دهی یک احتمال نزدیک است. حمله بر نامزدان و رای دهندگان و تهدید آن‌ها، هدف دیگر طالبان خواهد بود و در این راستا بیش‌ترین امکانات و توانش را به کار خواهد گرفت. مخالفان مسلح دولت تلاش خواهند کرد هر طوری شده مانع از کمپاین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در مراکز و محلات دور‌دست شوند.
هم‌چنان آن‌ها تلاش خواهند کرد در روز رای‌دهی و قبل از آن، با ایجاد جو وحشت و دهشت مردم را از شرکت در روند رای‌دهی باز داشته و از این طریق مانع از حضور گسترده‌ی مردم به پای صندوق‌های رای گردند. در حال حاضر مهم‌ترین نگرانی و ترس مردم از همین ناحیه است. این‌که رای‌دهی، پیامدهای منفی برای آن‌ها به بار نیاورد و شرکت در انتخابات امنیت جانی و مالی آن‌ها را به خطر نیندازند. این برنده‌ترین ابزار طالبان برای جلوگیری از حضور مردم به پای صندوق‌های رای می‌تواند باشد، لذا نیروهای امنیتی باید اقدامات و برنامه‌های درخور آن را روی دست گیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *