آرای مشکوک انتخابات قرنطینه می‌شوند

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که فهرستی از مرکزهای رای‌گیری را که ۵۱۶ شکایت در آن‌ها ثبت شده بود، به کمیسیون انتخابات فرستاده است. نادر محسنی، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری گفت که صندوق‌های رای در این مرکزها قرنطینه خواهند شد، اما در مورد تعداد این صندوق‌ها و رای‌هایی که قرار است قرنطینه شوند، توضیحی نداد.
محسنی افزود که ۸۹۲ مورد شکایت دیگر نیز در دست بررسی اند که صندوق‌های رای در محلات ثبت این شکایت‌ها نیز قرنطینه خواهند شد. او گفت که این کمیسیون به نیمی از این شکایت‌ها رسیدگی کرده، اما منتظر جزئیات بیش‌تر برای مشخص شدن محلات رای‌گیری و مرکزهایی است که این شکایت‌ها در آن‌جا ثبت شده‌اند.
به گفته‌ی او، این شکایت‌ها از نظر اهمیت در گروه اول شکایت‌های انتخاباتی قرار دارند که بررسی آن‌ها می‌تواند روی نتیجه‌ی انتخابات تأثیر بگذارد. با این حال، او تأکید کرد که قرنطینه کردن آرا به معنای باطل شدن آن‌ها نیست، بل‌که این دسته از آرا مورد بررسی بیش‌تر و دقیق‌تر قرار می‌گیرند و بعد از این بررسی‌ها معلوم خواهد شد که چه تعداد از آن‌ها باید باطل اعلام شوند.
محسنی گفت که این بررسی‌ها توسط هیأت این کمیسیون در مرکز کشور و با نظارت رسانه‌ها، ناظران و نمایندگان نهادهای مدنی، احزاب و نامزدان انجام خواهد شد. آقای محسنی گفت: «عزم ما برای رسیدگی شفاف به شکایت‌های رسیده جدی است و با تصمیم‌هایی که گرفتیم، احساس می‌کنیم اطمینان مردم افغانستان و شفافیت انتخابات تأمین و تضمین خواهد شد».
او گفت که آن‌ها در رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از گزارش‌های تعدادی از نهادهای مدنی؛ مانند بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا)، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) و مرکز هم‌آهنگی نهادهای مدنی استفاده کرده‌اند.
نهادهای مذکور در روز انتخابات‌ ناظرانی در مراکز رای‌گیری سراسر کشور داشتند و گزارش‌هایی از تخلف‌ها و تقلب‌های صورت گرفته به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی سپرده بودند. نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است پس از بررسی تمام شکایت‌های مطرح شده، به تاریخ چهارم ثور اعلام شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *