آرای ۷۲ محل رای دهی باطل شد

با آغاز روند داوری در مورد آرای تفتیش شده، آرای ۷۲ محل از چندین ولایت افغانستان به روز دوشنبه باطل اعلان گردید. بر اساس تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، آرای این محلات واجد تمام شرایط ابطال بود. محلاتی که آرای آن باطل اعلان شده در ولایات کاپیسا، لوگر، وردگ، غزنی، بامیان، پکتیکا، بلخ، ارزگان، کندز، کندهار، هلمند، فاریاب، فراه و هرات است.

مقام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفتند که ۳۶۴۴ صندوق آرا مشمول داوری روز دوشنبه می‌گردد که از میان آن ۷۹ در صد آرای تفتیش شده مشروع شناخته شد و ۲۱ در صد متباقی حاوی نوعی بی نظمی (مهر شکسته صندوق، برگه‌های که بدرستی علامت گذاری نشده‌اند و غیره) است.

هنوز مشخص نگردیده که در میان آرای باطل شده، رای کدام یک از دو نامزد ریاست جمهوری بیش‌تر است. سازمان ملل اما در خبرنامه‌ای گفته که ستادهای انتخاباتی هر دو نامزد نباید بر اساس آمار ارایه شده‌ای مقدماتی، درباره نتایج نهایی انتخابات پیش داوری کنند.

بیش‌تر از هفتاد در صد تمام صندوق‌های رای دهی، که به کمک نیروهای بین‌المللی از تمام ولایت افغانستان به کابل انتقال داده شده، از سوی ناظرین افغان و خارجی تفتیش شده است و مقام‌های کمیسیون انتخابات گفته‌اند که داوری در باره آرای مشروع و تقلبی در روزهای آینده هم ادامه خواهد یافت.

مخالفت‌‌ها

 ستادهای انتخاباتی هر دو نامزد با اعلان داوری کمیسیون مستقل انتخابات در باره آرای تفتیش شده، مخالفت ورزیده است. داود سلطان‌زوی، نامزد ریاست جمهوری در دور نخست انتخابات که حالا نماینده ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی است گفت «تصمیم امروزی کمیسیون مغشوش کننده است و ما فکر نمی‌کنیم که سوال‌هایی که ما داریم به آن پاسخ بگوید. ما  فورا شکایت درج خو اهیم کرد و این تصمیم را چلنج خواهیم کرد.»

انجینر عاصم، نماینده ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله هم با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مخالفت ورزید «در هنگام تطبیق لایحه‌ی ابطال باید ناظرین ما حضور می‌داشتند. این فرصت باید برای ما مساعد شود.» ستادهای انتخاباتی در حالی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مخالفت می‌ورزند که سازمان ملل که روند تفتیش را نظارت و رهبری می‌کند، از آغاز مرحله‌ی تفکیک و جداسازی آرای پاک از آرای مشکوک استقبال کرده است.

یان کوبیش، فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل به افغانستان عصر روز دوشنبه در یک خبرنامه‌ای گفت که بخش نخست تصامیم اتخاذ شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، یک اقدام مهم برای جدا سازی تقلب از آرای مشروع است.

 «صدای امریکا»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *