استانکزی به اتهام حمایت از قتل فرخنده برکنار شد

اطلاعات روز: دفتر رسانه‌های وزارت داخله‌ اعلام کرد، حشمت استانکزی، سخنگوی پیشین فرماندهی پولیس کابل به اتهام حمایت از قتل فرخنده، از پستش برکنار شده است. منبع دیروز به بی‌بی‌سی گفت، استانکزی دیگر کارمند وزارت داخله نیست. استانکزی و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ از قتل فرخنده حمایت کرده بودند.

استانکزی در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته بود، فرخنده فکر کرده بود مانند چند مرتد دیگر با این نوع توهین، تابعیت امریکا و اروپا را به دست می‌آورد؛ اما قبل از رسیدن به هدف، کشته شد. ما قتل او را به دوست‌دارانش تسلیت می‌گوییم. هم‌چنان سیمین غزل حسن‌زاده، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز نوشته بود، هیچ نیرویی توان مقابله با ایمان مردان افغانستان را ندارد.

این اظهارات دو مقام حکومتی جنجالی شد و شماری از کاربران فیس‌بوک، خواهان برکناری آنان شدند. پس از افزایش انتقادها، این دو مقام حکومتی از گفته‌های‌شان عذرخواهی کردند. هم‌زمان با موضع‌گیری استانکزی، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت، پولیس کابل سخنگو ندارد و استانکزی کارمند روابط عامه‌ی وزارت داخله است.

فرخنده به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته به اتهام سوزاندن قرآن‌ توسط تعدادی از افراد در کابل کشته و سپس جسدش سوزانده شد. اما اخپلواک صافی، عضو کمیسیون بررسی قتل فرخنده دیروز گفت، بر اساس تحقیقات آنان، ادعای آتش‌زدن قرآن توسط فرخنده کاملا نادرست بوده است.

به گفته‌ی او، فرخنده از یک تعویذنویس خواسته تا مردم را به بدعت تشویق نکند؛ اما این تعویذنویس اوراق سوخته‌ی قرآن سال‌های پیش در این زیارت را به مردم نشان داده و گفته است، آن را فرخنده آتش زده است. دو روز پیش وزیر داخله نیز سوزاندن قرآن توسط فرخنده را رد کرد و گفت، در نجات او، ناکام بودیم.

این اظهارات درحالی مطرح شدند که انتقادها علیه وزارت داخله و پولیس در این رویداد گسترده اند. در تمام ویدیو‌ها و عکس‌های منتشرشده از جریان قتل فرخنده، پولیس در محل حضور دارد؛ اما این‌که چرا فرخنده را نجات داده نتوانسته‌‌، هنوز روشن نیست. هم‌چنان به تازگی با نشر ویدیویی جدید، اظهارات فرمانده پولیس کابل افشا شده است.

نادر، پدر فرخنده در این ویدیو گفت، عبدالرحمان رحیمی، فرمانده پولیس کابل از من خواست تا دخترم را در گفت‌وگو با رسانه‌ها روانی معرفی کنم. به گفته‌ی او، رحیمی از او خواسته تا جنازه‌ی فرخنده را مخفیانه دفن کند و خانواده‌اش را نیز شبانه از کابل خارج کند و به ولایت خودش (کاپیسا) انتقال دهد. نادر افزود، رحیمی اظهار داشت، «همان‌طور که پولیس نتوانست از دخترت محافظت کند، از شما نیز محافظت نمی‌تواند».