اشتراک اشرف غنی در هجدهمین نشست سازمان سارک

اطلاعات روز: محمد‌ اشرف غنی، رییس جمهور کشور در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی برای اشتراک در نشست سران سازمان سارک، عازم کتماندو، پایتخت نیپال شد. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد، اشرف غنی در جریان این سفر سه روزه با رییس جمهور و نخست‌وزیر نیپال نیز گفت‌و‌گو می‌کند.

بر اساس این خبرنامه، رییس جمهور در حاشیه‌ی این نشست با سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های جنوب آسیا (سارک)‌ روی گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بحث و تبادل نظر می‌کند. اشرف غنی را در این سفر ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت امور خارجه و نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری همراهی می‌کنند.

قرار است نشست سران سازمان سارک امروز‌ برگزار شود و تا فردا ادامه یابد. هر‌چند آجندای این نشست به‌طور دقیق مشخص نشده‌؛ اما وزارت امور خارجه‌ی نیپال می‌گوید که در این نشست در مورد تجارت، زدودن فقر، بهبود صحت عامه، زراعت و سیاحت گفت‌و‌گو می‌شود.

نشست سران این سازمان همه‌ساله در یکی از کشورهای عضو این سازمان در جنوب آسیا برگزار می‌شود. کشورهای سریلانکا، پاکستان، نیپال، مالدیو، هند، بوتان، بنگلادش و افغانستان، هشت عضو این سازمان اند. افغانستان در سال ۲۰۰۷ به‌طور رسمی عضو این سازمان شد.

سازمان سارک در ماه آگست سال روان اعلام کرد که ولایت بامیان را به عنوان «پایتخت فرهنگی» خود در سال ۲۰۱۵ انتخاب می‌کند. سارک در سال ۱۹۸۶ میلادی به منظور ارتقای سطح همکاری‌ها برای رفاه مردم جنوب آسیا ایجاد شد. برگزاری نشست‌های قبلی این سازمان برای بهبود روابط کشورهای جنوب آسیا مؤثر خوانده شده است.