اشرف غنی برای رهایی نجیب‌الله مسافر فرمان صادر می‌کند

اطلاعات روز: مسئولان مرکز فوتوژورنالیزم چشم سوم اعلام کردند، مشاوران ریاست جمهوری از صدور فرمان برای رهایی نجیب‌الله مسافر خبر داده‌اند. مسافر رییس این مرکز است. رضا یمک، مدیر اجرایی چشم سوم دیروز در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشت، منشی عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی اشرف غنی در تماسی تلیفونی گفت، رییس جمهور قرار است طی یک فرمان، «دستور آزادی استاد مسافر را بدهد».

مدیر اجرایی چشم سوم افزود، نجیب‌الله مسافر بی‌گناه زندانی شده و باید اعاده‌ی حیثت کند. حکم رییس جمهور در حالی صادر می‌شود که اخیرا انتقادها در مورد زندانی‌شدن مسافر افزایش یافته‌اند.

در چند روز گذشته نهادهای رسانه‌‌ای، از جمله نی، کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران، اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان، فعالان رسانه‌‌ای و خبرنگاران زندانی‌شدن مسافر را ناعالانه خواند‌ند. آنان گفتند، دادگاه نجیب‌الله مسافر در غیابش برگزار شده و او را به شش ماه زندان محکوم کرده است. حکومت باید او را به‌زودی رها کند.

مسافر از روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته بد‌ین‌سو در زندان پل‌چرخی زندانی شده است. او در سال 1385 از یک مراسم ورزشی عکس گرفته بود و بعد عکسی ‌را که در آن دختران توپ‌ رسامی‌شده‌ی باسکتبال را به عنوان نماد ورزشی با خود حمل می‌کردند، به یک شرکت تبلیغاتی فروخت.

سپس این شرکت با دست‌کاری در عکس اصلی، به جای نشان باسکتبال، لوگوی شرکت اتصالات را چسپاند و آن را منتشر کرد‌. پس از نشر این عکس، خانواده‌های این دختران شکایت کردند و بعد دادگاه ابتدایی و استیناف کابل نجیب‌الله مسافر را ده هزار افغانی جریمه کردند و به دنبال آن، خانواده‌های دختران هم از شکایت خود گذشتند. اما حال با گذشت 7 سال، دادگاهی در کابل مسافر را در غیاب خودش به شش‌ماه زندان محکوم کرده است.