افغانستان عضو سازمان استندرد جهانی شد

اطلاعات روز: اداره‌ی ملی نورم و استندرد کشور اعلام کرد، افغانستان عضویت سازمان جهانی استندرد (آیسو) را به‌دست آورده است. مجیب‌الرحمن خطیر، معاون این اداره دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که اداره‌ی نورم و استندرد پس از سپری کردن دوره‌ی کاری آزمایشی، توانست عضویت رسمی سازمان جهانی «آیسو» را به‌دست آورد.

او افزود که از این به بعد کالاهای وارداتی و صادراتی مطابق به مقررات «آیسو» در کشور بررسی می‌شوند. خطیر گفت که اداره‌ی نورم و استندرد در 13 بخش مختلف 413 استندرد را ایجاد نموده و سازمان آیسو این استندردها را برای کشور یک فعالیت خوب محسوب کرده است.

سازمان جهانی استندرد در سال 1947 میلادی ایجاد شد و در حال حاضر 175 کشور عضویت آن را دارند. این سازمان در سطح وسیع به وضع استند‌ردهای کلی و جزئی برای هم‌آهنگ کردن استندردهای متفاوت جهانی می‌پردازد. سازمان یاد شده انواع استند‌ردهای تجاری و صنعتی جهانی را تعیین می‌نماید. مرکز آیسو در ژنیو سویس قرار دارد.

در همین حال، شماری از کارشناسان می‌گویند که افغانستان به مرکز واردات کالاهای بی‌کیفیت و غیراستندرد کشورهای منطقه و جهان تبدیل شده است. اما اداره‌ی نورم و استندرد تأکید دارد، در سال گذشته شمار‌ زیادی از اجناس غیراستندرد ‌از بازارهای کشور جمع‌آوری شده است.

خطیر می‌گوید، واردات و صادرات در بنادر تجارتی کشور کنترول می‌‌شوند. او افزود، در سال گذشته در بندر حیرتان 10 میلیون لیتر مواد نفتی بی‌کیفیت توقیف شده است. پیش‌تر برای کنترول کالاهای بی‌کیفیت و غیراستندرد کمیته‌ی مشترکی از سوی چند وزارت کشور ایجاد شد. این کمیته هر شش‌ماه در بازارهای کشور تحقیق کرده و مواد و داروهای بی‌کیفیت را جمع‌آوری و آتش می‌زنند.

مسئولان این کمیته بارها گفته‌اند، در بندرهای تجارتی کشور اقدام‌های لازم برای تشخیص کیفیت کالاهای وارداتی صورت نمی‌گیرد. در همین حال، اداره‌ی ملی نورم و استندرد می‌گوید، کار روی ایجاد لابراتوارهای کنترول کیفیت در بندرهای تجارتی کشور جریان دارد. در حال حاضر در بندرهای تجارتی ولایت‌های هرات، بلخ و ننگرهار ساختمان‌ها برای اداره‌ی «کنترول کیفیت» ساخته شده است. قرار است فعالیت این اداره‌‌ها در اخیر سال جاری آغاز شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *