افغانستان عضو سازمان ابتکار شفافیت صنایع استخراجی می‌شود

مسئولان اداره‌ی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی کشور می‌گویند که این نهاد تلاش دارد‌ تا در سال جاری عضویت سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی را به دست بیاورد. میرویس سرا، رییس اين اداره گفت، اداره‌ی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی افغانستان یک اداره‌ی‌ مستقل است که به‌ منظور شفافیت در عواید معادن کشور ایجاد شده است.
وی با ذکر اين‌که ‌در پنج سال گذشته تلاش‌هاى زیادی در قسمت جمع‌آوری عواید از سوی این اداره صورت گرفته، افزود: «تلاش داریم تا عضویت دایمی سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی را به دست بیاوریم». موصوف این مطلب را در یک نشست معلوماتی که دیروز در شهر کابل، به هدف آشنایی هرچه بیش‌تر رسانه‌ها و نهادهای جامعه‌ی مدنی با فعالیت‌های این نهاد تدویر یافته بود، اظهار داشت.
وى در ادامه‌ی صحبت‌هايش گفت، از زمانی که این اداره در افغانستان آغاز به فعالیت کرده است، توانسته از عواید شرکت‌هایی که به ‌دولت انتقال می‌شوند، نظارت و بررسی جدی نماید و همه ساله گزارش آن را بازبینی نموده و به سازمان ابتکار شفافیت ارسال کند. او افزود: «گزارش‌هایی را که در این مدت تهیه کرده‌ایم، نتوانست قناعت سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی را فراهم نماید، اما امیدواری‌هاى زیاد وجود دارد که امسال عضویت آن را به دست بیاوریم».
افزون برآن، موصوف می‌گوید که افغانستان زمانی به حیث عضو دایمی سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی پذیرفته خواهد شد که بورد بین‌المللی این سازمان، شفافیت گزارش‌های ارائه شده‌ی ‌کشور را تصدیق کند و در ضمن، اطمینان حاصل کند که شرط‌ها‌ی وضع شده‌ی این اداره در عرصه‌ی عواید معادن، تطبیق می‌شوند.
ابتکار شفافيت صنايع استخراجى افغاستان (AEITI‌) يک معيار رضاکار قبول شد‌ه‌ی بين‌المللى مي‌باشد که شفافيت را در صنايع استخراج به ميان مى‌آورد. شفاف نمودن روند پول یا (‌ماليه) که دولت از شرکت‌‌های استخراج کننده‌ی معادن می‌گیرد و عوايدی که از منابع مذکور به دولت مي‌روند، از وظايف اين اداره مي‌باشد.
افغانستان در ماه فبرورى سال ٢٠١٠ ميلادى از سوى بورد‌ ادار‌ه‌ی‌ (AEITI‌) در شهر اوسلو، پايتخت کشور ناروى، به حيث کشور نامزد پذيرفته شد و دبیرخانه‌ی اداره‌‌ی مذکور نيز در ماه جولاى همين سال در وزارت ماليه افغانستان ايجاد گرديد، تا رهبرى اين ابتکار را در افغانستان به عهده بگيرد. هم‌زمان با اين، حکومت تعهد سپرد که تمامى تأديه‌های به دست آمده از اين ابتکار را به شفافيت کامل و به شکل مؤثر انجام مي‌دهد. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *