بانک انکشاف آسیایی: رشد اقتصادی افغانستان کاهش یافته است

اطلاعات روز: بانک انکشاف آسیایی در کشور می‌گوید که رشد اقتصادی افغانستان نسبت به سال 2012، 9 درصد کاهش یافته است. براساس معلومات این بانک‌، رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۲ به ۱۱.۹ در‌صد می‌رسید و در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۳.۳ در‌صد کاهش یافته است.
جوجی توکیشی، رییس این بانک دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که رشد اقتصادی افغانستان به دلیل پایین آمدن میزان رشد بخش‌های خصوصی صنعت و زراعت، کاهش یافته است. او هم‌چنان افزود که سرمایه‌گذاری خصوصی در افغانستان از 4.9 درصد در سال 2012، به 3.6 درصد در سال‌2013 در این کشور کاهش یافته است.
توکیشی‌ تأکید کرد که قیمت مواد خوراکی در افغانستان در سال ٢٠١٣ نسبت به سال ۲۰۱۲ از ۶.۲ در‌صد به ۷.۴ در‌صد افزایش یافته است. او اما گفت، بانک انکشاف آسیایی در قسمت افزایش رشد اقتصاد افغانستان در جریان دو سال آینده تلاش خواهد کرد.
توکیشی افزود، اگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نتیجه‌ی انتخابات را بپذیرند، رشد اقتصادی افغانستان افزایش خواهد یافت. او هم‌چنان از حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات ستایش کرد و پیشرفت اقتصاد را وابسته به دموکراسی خواند. توکیشی افزود که پیشرفت اقتصادی بدون دموکراسی امکان‌پذیر نیست.
بانک انکشاف آسیایی در نظر دارد تا پایان سال 2016 یک میلیارد و 200 میلیون دالر را برای ساخت پرژه‌های زیربنایی؛ مانند جاده‌ها، خط راه آهن و انرژی به افغانستان کمک کند. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو در افغانستان فعالیت دارد و در یازده سال گذشته چهار میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.
جوجی‌ توکیشی، رییس این بانک گفت، هرچند رشد اقتصادی افغانستان نسبت به سال 2012، 9 درصد کاهش یافته، اما بانک انکشاف آسیایی برای رشد اقتصادی این کشور تلاش خواهد کرد. او هم‌چنان افزود که رشد اقتصادی افغانستان در دو سال آینده افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *