بخش دیگری از نتایج ابتدایی انتخابات اعلان می‌شود‌

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که به‌زودی یک درصدی بزرگ آرای انتخابات ریاست جمهوری‌ اعلان خواهد شد. ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، این بار آرای مردم بعد از تفکیک رای واقعی و تقلبی با یک درصدی بزرگی اعلان می‌شود.
کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه 10 درصد آرای 26 ولایت را اعلان کرد که بر‌اساس آن عبدالله عبدالله بیش از 41 درصد، اشرف غنی احمدزی بیش از 37 درصد و زلمی رسول حدود 10 درصد آرا را به دست آوردند. رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، این درصدی را که کمیسیون اعلان کرده بود، بعد از بررسی دوباره با درصدی آرای جدید یک‌جا اعلان خواهد شد.
ضیاالحق امرخیل‌ در مورد تفکیک رای واقعی و تقلبی گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات مرحله‌ی حساسی را آغاز کرده که ‌پاک کاری آرای مردم است. در حال حاضر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت مختلف و دفتر مرکزی کمیسیون در کابل، شمارش دوباره‌‌ی رای 500 محل انتخاباتی و تفتیش 400 محل دیگر را‌ حکم داده و کمیسیون همه روز به پاک‌کاری آرا پرداخته و به پیش می‌رود».
‌کمیسیون مستقل انتخابات رای مرکزی را قرنطین می‌نماید که رای انداخته شده، امضای رییس و مهر مرکز انتخاباتی را نداشته باشد و رای حوزه‌ها و محلات انتخاباتی‌ای مورد قبول نیست که در روز انتخابات به طور خود‌سر ایجاد شده‌اند و هم‌چنان رای محلاتی که در آن بی‌نظمی به مشاهده رسیده و علاوه بر‌آن، رای مرکزهایی که مسئولان کمیسیون انتخابات مورد لت و کوب قرار گرفته نیز مشکوک محاسبه خواهند شد.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در برخی مرکزهای انتخاباتی رای مساوی به دو صندوق انداخته شده که احتمال سازش بین دو نامزد متصور است. مسئولان هم‌چنان گفتند که آن آرا‌ نیز باطل اعلان خواهند شد که در خریطه‌‌های محافظتی جمع‌آوری نشده‌اند.
قرار است‌ نتایج ابتدایی انتخابات از سراسر کشور در هفته‌ی اول ماه ثور اعلان شود و بالاخره در 24 ماه ثور نتایج نهایی اعلان خواهد شد. پس از اعلان نتایج نهایی، نامزدی که بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد، رییس جمهور اعلان می‌شود، در غیر آن، دور دوم انتخابات در ظرف دو هفته بین دو نامزد پیش‌تاز برگزار خواهد شد. کمیسیون‌‌های انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفته‌اند که در صورت نیاز، برای برگزاری دور دوم انتخابات آمادگی دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *