بدون اصلاحات در کمیسیون انتخابات، برگزاری انتخابات پارلمانی معنا ندارد

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس روی اصلاحات نظام انتخاباتی تأکید کردند. شماری از آنان با اشاره به این‌که مسئولان کنونی کمیسیون‌های انتخاباتی با شجاعت استعفا دهند، گفتند، برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک است و قبل از برگزاری آن، باید اصلاحات جدی در نظام انتخاباتی کشور به‌وجود آید.

غلام حسین ناصری، یکی از اعضای این مجلس گفت که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی مشروعیت‌شان را از دست داده‌اند. باید در اصلاح این نهادها اقدام‌های لازم از سوی حکومت روی دست گرفته شوند. عبدالقیوم سجادی، عضو دیگر مجلس نیز گفت، انتخابات شورای ملی با بی‌باوری جدی مواجه است و برای اعتمادسازی، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی باید با شجاعت استعفا دهند.

او هم‌چنان افزود که مجلس نمایندگان برای برگزاری انتخابات شفاف شورای ملی، موارد مشخص را جهت اصلاحات در کمیسیون‌ها و سیستم انتخاباتی به حکومت پیش‌نهاد کند. نمایندگان تأکید دارند، تا زمانی ‌که اصلاحات گسترده در اداره و سیستم انتخاباتی کشور به‌وجود نیاید، برگزاری انتخابات پارلمانی نیز امکان‌پذیر نیست.

لالی حمیدزی، عضو دیگر مجلس نمایندگان گفت که در انتخابات گذشته قانون اساسی و انتخابات نقض شدند. بدون اصلاحات در کمیسون‌های انتخاباتی، برگزاری انتخابات شورای ملی معنا ندارد. به‌دنبال آن، صدیق احمد عثمانی، معاون اول این مجلس گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات پارلمانی باید آمادگی کامل داشته باشد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به باور آگاهان، مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته مدیریت درست نداشتند. با اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تنش‌ بین نامزدان به‌حدی تشدید یافت که عبدالله از ایجاد حکومت موازی در کشور خبر داد.

با آمدن جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا به کابل و تلاش‌های سازمان ملل، نامزدان روی تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند. پس از توافق امضای توافق نامزدان روی تشکیل حکومت وحدت ملی، کمیسیون انتخابات اشرف غنی را به عنوان رییس جمهور و عبدالله را به‌حیث رییس اجرایی حکومت وحدت ملی معرفی کرد. گفتنی است که حکومت وحدت ملی اصلاح نظام انتخاباتی را از اولویت کاری خود خوانده؛ اما هنوز در این زمینه گام عملی برنداشته است.