برای 60 هزار جوان، زمینه آموزشی‌های حرفوی فراهم می‌شود

اطلاعات روز: وزارت کار و امور اجتماعی کشور اعلام کرد، در آینده‌ی نزدیک برای 60 هزار تن از جوانان، زمینه‌ آموزش‌های فنی و حرفوی را در 34 ولایت کشور فراهم می‌کند. حسام‌الدین همراه، معاون این وزارت روزگذشته در نشست خبری در کابل گفت، این افراد، از طریق یک برنامه‌ی جدید زیر نام «پروژه‌ی نتیجه» جذب خواهد شد.

او هدف عمده‌ی تطبیق این برنامه را بلند بردن سطح کاریابی، تشویق به کار و استخدام جوانان بی‌شغل از قشر زن و مرد عنوان کرد: در این برنامه، جوانان بی‌کار جذب و در بخش‌های ترميم تيليفون‌هاى همراه، موتر، یخچال، ایرکندیشن، لین‌دوانی، بایسکل و موترسایکل، حلبی سازی، فلزکاری، خیاطی زنانه و پرده دوزی آموزش داده خواهد شد.

معاون وزارت کار و امور اجتماعی گفت، هزینه‌ این برنامه (پروژه‌ی نتیجه) نزدیک به ٢٥ میلیون دالر امریکایی است که ١٥ ميليون آن از طرف بانک جهانى، پنج میلیون از سوی ایتالیا و پنج میلیون دیگر از سوی حکومت پراخته می‌شود. او افزود، این برنامه‌ی تازه در بهار سال روان آغاز و تا پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت.

جوانان از زن و مرد در این برنامه از طریق امتحان جذب و کارمندان باتجربه‌ی 192 موسسه‌ آنان را در 34 ولایت، آموزش‌های فنی و حرفوی خواهند داد. براساس ادعای وزارت کار و امور اجتماعی، اگر این برنامه‌، برای بیکاری و از بین بردن فقر در کشور مفید تمام شود، بانک جهانی در این بخش بیش‌تر سرمایه‌گذای خواهد کرد.

از سویی هم‌، مقام‌های این وزارت روزگذشته گفتند، از سال ١٣٨٤ تا حال، بیش از ٦٠هزار تن از قشر اناث و ذکور در بخش‌های مختلف آموزش حرفی دیده‌اند: در حال حاضر بیش از 86 درصد این افراد، در ادار‌ه‌های خصوصی و دولتی جذب شده و مصروف کار اند.

وزارت کار و امور اجتماعی همواره از راه‌اندازی و پایان برنامه‌‌‌های آموزشی در کشور خبر داده تأکید کرده، در این برنامه‌ها، هزاران تن آموزش دیده و بعد، بیش‌ترین‌شان در اداره‌های دولتی و خصوصی جذب شده اند. اما شهروندان با انتقاد از این وزارت می‌گویند، برنامه‌‌های آنان برای کاهش فقر و بی‌کاری اندک بوده است.

آنان از وزارت کار و امور اجتماعی کشور می‌خواهند، برای کاهش فقر و بی‌کاری، برنامه‌های آموزشی منظم و کارا را در سراسر کشور راه‌اندازی کنند. این درحالی است که براساس برخی از آمارهای ارائه شده، هم‌ اکنون میلیون‌ها نفر در کشور بیکار و نیز، بیش از 36 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *