توانا بود هرکه دانا بود!

اکنون که بهار رسیده، لاله و سنبل سر از خاک برآورده و لبخندها نثارمان می‌کنند. متأسفانه که در بعضی جاها، بز، بزغاله، گوسفند، بره، شتر و حتا الاغ این گل‌ها را نوش جان می‌کنند. کاری به کار این جماعت نداریم، این رسم طبیعت است و ضرری برای بشریت ندارد. رسیدن بهار، یک سلسله لاف‌ترقانی هم با خودش دارد. طالبان در حالی ‌که در تمام موسم‌ها و فصول، بوی خاص خودشان را دارند، با رسیدن بهار، خبر از حمله و تجاوز می‌دهند. هر سال این ‌کار را می‌کنند. شاید فکر می‌کنند که بقیه‌ی مردم هم شبیه نیروهای آن‌ها از همه‌چیز و همه‌جا بی‌خبرند؛ اما طوری که می‌دانید، طالبان عقل ندارند. آدمی که عقل داشته باشد، طالب می‌شود؟!

اگر راستش را بپرسید، دلم به حال طالبان می‌سوزد. اگر بپرسید چرا؟ جواب من این است: طالبان موجوداتی اند که اول عقل دارند؛ اما به محض طالب‌شدن، اجازه ندارند از عقل‌شان استفاده کنند، تا این‌که به کلی زایل شود. آدمی که بیش‌تر از یک‌سال در صف طالبان بماند، روی خودش با قلم توشِ سرخ، خط کشیده و نوشته که «عقل ندارد» یا «عقل نلری». حالا یک دفعه ملامتم نکنید که اگر طالبان عقل ندارند، پس تو چرا این همه روی عقل آن‌ها می‌پیچی؟ من غلط کنم بپیچم!

اگر تمام طالبان یا آن‌هایی را که فکر می‌کنند طالبان یک جریان است و یک ایدیولوژی‌، سر هم کنیم، باور بفرمایید که خوراک یک روزه‌ی نیروهای امنیتی هم نمی‌شوند. نیروهای امنیتی افغانستان، عملاً طالبان را شکست داده‌اند. طالبان هم گاهی سر از بدخشان در می‌آورند، گاهی از هلمند، گاهی از خوست و گاهی از یک ولایت دیگر. این خود به معنای شکست طالبان است (امیدوارم وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع پررو نشوند).

پارسال بود یا سال پیش‌تر، دقیق یادم نمانده، طالبان با رسیدن بهار خبر داده بودند که عملیات بهاری ما تحت نام «طوپان» که منظورشان طوفان بود، آغاز خواهد شد. ما فکر کردیم که ممکن است غزنی سقوط کند؛ چون این ولایت ظرفیت سقوط را داشت؛ اما حتا همین ولایت سر پایش ماند و خبری از عملیات طالبان نشد. این‌که گفتم غزنی ظرفیت سقوط را داشت، شما از خیر سرتان مستقیماً بروید سراغ موسی‌خان اکبرزاده! ایشان که ماشا‌الله هزار ماشا‌الله چیزی کم از طالب ندارد، از ترس نیروهای امنیتی، هیچ کاری برای طالبان نتوانست. خودش هم کاری نتوانست. فقط یک‌بار اجازه داد که راکت بر شهر شلیک کنند، والسلام! حتا شنیده می‌شود ایشان گاهی تصمیم می‌گرفته با بشقاب لوبیا انقلاب کند. او حتا در همین نقشه هم ناکام مانده است. متخصصان علت ناکامی او را هضمندگی آب غزنی می‌خوانند.

امسال باز این طالبان ترسو اخطار داده که ما عملیات بهاری می‌کنیم. نمی‌فهمم نام عملیات خویش را چه مانده، هرچه که مانده باشد، توان مقابله با نیروهای امنیتی را نخواهند داشت. خیلی که زور بزنند، با حمایت استخبارات کشورهای همسایه، چند حمله‌ی انتحاری را انجام بدهند و تعدادی از هم‌وطنان ما را مجروح یا شهید کنند. برعکس، شنیده می‌شود که جدول عملیات نیروهای امنیتی افغانستان هم ترتیب شده است. اگر این خبر درست باشد و نیروهای امنیتی حملات وسیع متوقعه را انجام بدهند، طالبان چه که خود استخبارات بعضی از کشورهای همسایه را هم که بیاوری، توانایی مقابله را نخواهند داشت. نیروهای امنیتی توانا اند؛ چون دانا اند. از قدیم گفته‌اند که «توانا بود هر که دانا بود».

طالبان هرچه باشند، دانا نیستند! جاهلانی اند منتظر مرگ!