حکمتیار: در صورت وقوع درگیری میان داعش و طالب از داعش حمایت می‌کنم

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی (شاخه‌ی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار) به تازگی اعلام کرده که در صورت وقوع درگیری میان طالبان و جنگ‌جویان وابسته به گروه داعش در افغانستان، این حزب از  داعش حمایت می‌کند.

در اعلامیه‌ی حکمتیار که به پیروانش نوشته، آمده است: «در صورتی که میان طالبان امارتی و آن جنگ‌جویان طالبان که به دولت اسلامی پیوسته اند، نزاعی به میان آید٬ باید از این جنگ‌جویان حمایت کرد.»

از سویی هم حزب اسلامی به رهبری حکمتیار، در این اعلامیه، “کمونیست‌ها و شورای نظار” را گروه‌های قسم خورده خود خطاب کرده است.

با این که در حال حاضر در افغانستان کسی یا گروهی زیر چتر و حمایت کمونیزم و زیر نام کمونیست‌ها فعالیت نمی‌کنند و از این مسیر برای کسب قدرت نیستند؛ اما معلوم نیست که منظور حکمتیار از کمونیست‌ها کی است.

اما شاید منظور حکمتیار از  شورای نظار،  رهبران و اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان باشد که در گذشته حزب جمعیت  با حزب اسلامی پیشینه‌ی دراز درگیری و رقابت داشته است.

حزب اسلامی حکمتیار نخستین گروهی است که از گروه داعش در افغانستان اعلام حمایت می‌کند. گروه داعش به کشتار بی رحمانه‌ی غیرنظامیان و ایجاد خشونت‌های فرقه‌ی و مذهبی میان مسلمانان متهم است.

این حمایت پس از آن اعلام می‌شود که در چند مورد گروه داعش و طالب در ولایت‌های مختلف با هم درگیر شده‌اند. آگاهان نیز از اختلاف ایدیولوژیکی میان این دو گروه خبر می‌دهند. به تازگی ویدیوهای که به نشر رسیده نشان می‌دهد که مردان مسلحی که پرچم داعش را برافراشته اند افرادی را که گفته می‌شود فرماندهان محلی طالبان اند٬ سر می‌برند.

در 26 ماه جوزای امسال گروه طالبان با ارسال نامه‌ی سرگشاده به ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، علاوه بر تشریح عملکرد این گروه در افغانستان، از رهبری داعش خواسته بود که فعالیت‌های جهادی در افغانستان باید به رهبری امارت اسلام صورت بگیرد و افغانستان را به طالبان بگذارد.

تاهنوز رهبری گروه داعش به نامه‌ی طالبان پاسخ نداده است که از یک حزب، که تاهنوز سلاح خود را به زمین نگذاشته و در جنگ با حکومت افغانستان است، حمایت می‌شود.

معلوم نیست که حمایت حزب اسلامی حکمتیار برای گسترش نفوذ گروه داعش در افغانستان چقدر به پیشروی این گروه کمک می‌کند.

این در حالی‌ست که به تازگی حکومت از ایجاد طرح استراتیژیک جنگ و مبارزه با داعش خبر داده است.

به باور کارشناسان حمایت حزب اسلامی حکمتیار در افغانستان از گروه داعش کمی عجیب است؛ چون این حزب با گروه از سابقه‌ی طولانی در افغانستان برخوردار است. این دو گروه در گذشته کنار هم در صفوف مجاهدین جنگیده اند، اما حمایت حکمتیار از جنگ‌جویان وابسطه به داعش که جدیداً در افغانستان به فعالیت آغاز کرده قابل تأمل است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *