دانشجویان معترض: مسئولان روزنامه‌ی «افغانستان اکسپرس» تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند

اطلاعات روز: صدها دانشجو از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کابل دیروز در پیوند به نشر مقاله‌ی روزنامه‌ی «افغانستان اکسپرس» با راه‌اندازی راه‌پیمایی، خواستار مجازات عاملان آن شدند. این راه‌پیمایی در پیش دروازه‌ی شمالی دانشگاه کابل برگزار شد و معترضان شعارهایی را بر ضد این روزنامه و در حمایت از اسلام سر دادند.

«ما از دموکراسى و همه‌ی نهادهاى آن بيزاريم، تطبيق و دعوت به دموکراسى، توهين به مقدسات دین اسلام و تحفه‌‌‌‌ی دموکراسى است، زنده باد اسلام و قرآن» از شعارهای‌ این معترضان بودند. از سویی هم، معترضان با حمل بیرق‌های سیاه و سفید، هشدار دادند که نمی‌گذارند کسی در کشور به مقدسات اسلامی توهین کند.

در این راه‌پیمایی شماری از دانشجویان عکس نویسنده‌ی مقاله‌ی روزنامه‌ی اکسپرس را به آتش کشیدند و از دولت خواستند، هرچه زودتر او را بازداشت کند. محمد موسى روحانى، دانشجوی دانشکده‌ی شرعیات گفت که توهين به مقدسات اسلام، قابل تحمل نيست و ما با خون خود در برابر آن ايستادگى کرده و اجازه‌ی توهین به مقدسات اسلامی را نخواهیم داد.

به باور این دانشجوی شرعیات، نشرات روزنامه‌ی افغانستان اکسپرس، بايد براى هميشه قطع و عاملان آن به اشد مجازات محکوم شوند. در همین حال، محسن بودا، یکی از دیگر معترضان از دولت خواست، نویسنده‌ی مقاله‌‌‌ای را که در روزنامه‌ی اکسپرس به نشر رسیده، بازداشت کند تا برای کسان دیگری ‌‌که به مقدسات اسلامی توهین می‌کنند، درس عبرت باشد.

روزنامه‌ی افغانستان اکسپرس چاپ کابل که به زبان انگلیسی نشرات دارد، هفته‌ی گذشته مقاله‌ای را زیر عنوان «اسلام، داعش و طالبان» به نشر رساند که واکنش‌های تندی را در کشور به‌دنبال داشت. پس از واکنش‌های تند برخی از رهبران جهادی و روحانیان، رییس جمهور نیز در نشستی با شماری از عالمان دینی نشر این مقاله را توهین به اسلام خواند.

رییس جمهور به وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور دستور داد تا این موضوع را پی‌گیری کند. به‌دنبال آن نهادهای امنیتی شماری از کارمندان این روزنامه را بازداشت و نیز نشرات این روزنامه متوقف شد. روزنامه‌ی یاد شده، پس از نشر این مقاله با نشر اعلامیه‌‌ای از تمامی مردم افغانستان و روحانیون پوزش خواستند. بر اساس این اعلامیه، به دلیل تراکم مطلب، وقت‌ کم و سرعت بالای کار، این مقاله اشتباهی به نشر رسیده است. روزنامه‌ی اکسپرس ادعا دارد، این مقاله از سوی یک همکار قلمی آن‌ها در خارج از کشور نوشته شده است؛ آنان بدون این‌که محتوای آن بررسی شود، به چاب رسانده‌اند.

حمل بیرق‌های سیاه و سفید

یکی از مسئولان نظم و انضباط راه‌پیمایی دیروز گفت، قبلاً طرح‌ریزی شده بود تا به فرصت‌طلبانی که دنبال هدف‌های‌شان اند، اجازده داده نشود هرنوع شعار را سر دهند. ولی در این راه‌پیمایی بیرق‌های سیاه و سفید از طرف شماری از معترضان حمل شده بودند و این کار، واکنش‌هایی را در شبکه‌‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک ‌به‌دنبال داشت.

کاربران با نشر تصاویری از بیر‌ق‌های سیاه و سفید از جریان راه‌پیمایی دیروز، خواستار جلوگیری برخی از حرکت‌های افراطی از سوی تعدادی از دانشجویان شدند. به باور این کاربران، اگر جلو‌ چنین افراط‌گرایی گرفته نشود، پیامدهای منفی را در کشور به‌دنبال خواهد داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *