دستور رییس جمهور در مورد حذف برخی از ماده‌های تفاهم نامه استخباراتی با پاکستان

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی به روز پنج شنبه هفته‌ی گذشته در نشست مشورتی با جمع از عالمان و رهبران جهادی  در مورد تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی میان اداره امنیت ملی افغانستان و اداره استخبارات پاکستان، خواهان حذف برخی از ماده‌های جنجالی این تفاهم‌نامه شده است.

در این نشست چند بند این تفاهم‌نامه جنجالی و مبهم خوانده شده که از سوی رهبران و مقامام‌های سیاسی به رییس جمهور پیشنهاد شده تا این موارد حذف شود چون به ضرر افغانستان است.

محمد امین وقاد که در این نشست حضور داشته، به رسانه‌ها گفته که رییس جمهور غنی در این نشست گفت که قبل از نهایی شدن این تفاهم‌نامه، دو طرف می‌توانند در متن ابتدایی آن تغییر وارد کنند.

آموزش مأموران اداره‌ی امنیت ملی از سوی سازمان استخبارات پاکستان، مبارزه‌ی مشترک با «جدایی طلبان» و بازشدن دفترهای (آی اس آی) در افغانستان از بندهای جنجالی این تفاهم‌نامه خوانده شده است.

گفته می‌شود که رییس جمهور غنی در این نشست، دستور به حذف این سه بند تفاهم‌نامه داده و قرار است در متن نهایی، این سه مورد حذف شود.

در روزهای اخیر گزارش‌ها حاکی از آن  بود که ریاست عمومی امنیت ملی، تفاهم‌نامه‌ای را با اداره‌ی استخبارات پاکستان به امضا رسانده است.

این موضوع واکنش‌های تند مجلس نمایندگان،حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان و  مردم را به دنبال داشت. حامد کرزی خواهان باطل شدن هرچه زودتر این تفاهم‌نامه شد. برخی از نمایندگان مجلس امضای این تفاهم‌نامه را خلاف منافع ملی خوانده و از هیأت اداری این مجلس خواسته بود که هر چه زودتر برای لغو این تفاهم‌نامه اقدام کند.

سخن‌گوی اداره‌ی امنیت ملی، به روز (دوشنبه، 28 ثور) در نشست خبری در کابل امضای تفاهم‌نامه‌ با اداره استخبارات پاکستان را تایید کرد. آقای صدیقی در این نشست خبری گفته بود که این همکاری شامل عرصه‌های نظامی، مالی، سیاسی و حمایت از روند همکاری اطلاعاتی برای مبارزه با تروریزم در منطقه است.

به باور برخی از آگاهان، پاکستان حامی تروریزم در منطقه است و قرار گرفتن اداره امنیت ملی افغانستان در کنار این سازمان، پیامدهای ناگواری را برای افغانستان بدنبال خواهد داشت.

از سوی هم مسئولان شورای امنیت ملی افغانستان  اعلام کردند که این تفاهم‌نامه تاکنون امضا نشده و تنها طرح پیش‌نویس آن مورد تایید دو کشور قرار گرفته است.

متن تفاهم‌نامه با پاکستان به مجلس نمایندگان فرستاده شود

از سوی هم اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروزی خود از حکومت خواستند که متن تفاهم‌نامه‌ای همکاری امنیت ملی افغانستان با استخبارات پاکستان را به مجلس بفرستد.

نمایندگان از حکومت خواستند که باید در این مورد معلومات کافی بدست نمایندگان قرار گیرد.

هر چند مسئولان حکومتی می‌گویند که تاکنون تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌ی استخبارات پاکستان به امضا نرسیده و تنها پیش‌نویس آن مورد تأیید هر دو کشور قرار گرفته است؛ اما نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی در این مورد می‌گویند که متن این تفاهم‌نامه در اختیار مجلس نمایندگان قرار گیرد تا نمایندگان بررسی کنند که امضای آن به ضرر افغانستان است یا به نفع افغانستان.

اسد الله سعادتی، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان گفت که تمام معلومات نمایندگان در مورد تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی با پاکستان از طریق رسانه‌ها بدست آمده است.

سعادتی گفت: «پیشنهاد من این است که خانه‌ی ملت به طور رسمی متن تفاهم‌نامه را بخواهند و روی آن کارشناسی دقیق انجام دهند؛ بعدش مشخص کنند که کدام بخش‌هایش به سود ما است وکدام بخش‌هایش به سود ما نیست. بعد مصوبه‌ی صادر کنیم؛ اگر احیاناً به ضرر افغانستان بود به اساس مصوبه‌ی مجلس از  حکومت و رییس جمهور افغانستان خواسته شود که یا این متن را اصلاح بکند و یا هم فسخ کند».