روابط خوب پاکستان با هند و افغانستان؛ خواست آمریکا است

منبع: دیلی تایمیز

برگردان: حمید مهدوی

داکتر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه در مورد لغو گفت‌وگوهایی که قرار بود میان سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و مشاور نخست وزیر در امور خارجه پاکستان و آجیت دیوال، همتای هندی او، در دهلی جدید برگزار شود، اظهار تاسف کرد. داکتر رایس با مقام‌های ارشد حکومتی، از جمله نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و سرتاج عزیز، مشاور او، و جنرال راحل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان، گفت‌وگو کرد. گفت‌وگوهای مشاوران امنیت ملی پاکستان و هند برای هفته‌ی گذشته برنامه‌ریزی شده بود؛ اما این گفت‌وگو پس از آن لغو شد که هند پیش شرط عدم ملاقات سرتاج عزیز با کشمیری‌ها را وضع کرد. یک مقام ارشد ایالات متحده به اسوشیتید پرس گفت که داکتر رایس رویدادهای کشتار غیر نظامیان در خط کنترول را تاسف بار خوانده است. این مقام گفت که مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا روابط پاکستان با افغانستان و هند را به بحث گرفت و گفت که ایالات متحده آرزوی روابط خوب پاکستان با هند و افغانستان را دارد.

روند صلح در افغانستان

رایس از تلاش‌ها و قربانی‌های پاکستان در محو تروریزم ستایش کرد و خواهان تقویت نقش این کشور در روند مصالحه در افغانستان شد. رایس از تلاش‌های پاکستان در روند مصالحه در افغانستان ابراز قدردانی کرد و گفت که این کشور باید به تلاش سازنده‌اش ادامه بدهد تا از مرگ ملا عمر و انتقال در رهبری طالبان بهره برداری شود.

همچنین هردو طرف روی راه‌هایی بحث کردند که پاکستان، در هماهنگی با کابل، بتواند در این مقطع حساس روند صلح به رهبری افغانستان را بیشتر حمایت کنند. این مقام گفت که در جریان ملاقات، داکتر رایس تلاش کرد راه‌هایی را بیابد که هردو کشور بتوانند به همکاری در زمینه‌های کلیدی ادامه بدهند و روابط دوجانبه را، در درازمدت، در یک مسیر قوی‌تر و پایدارتر قرار بدهند.

دعوت از نخست وزیر نواز شریف

او همچنین رسما دعوت از نخست وزیر نواز شریف را تمدید کرد تا در ماه اکتوبر از ایالات متحده امریکا دیدار کرده و با رییس جمهور باراک اوباما ملاقات کند. وی گفت این فرصتی خواهد بود تا این هدف پیش برده شود و هردو کشور بتوانند همکاری‌های شان را در زمینه چالش‌های امنیتی در جنوب آسیا عمیق‌تر بسازند. در این جلسات همچنین روی بسیاری از ساحات همکاری‌های استراتیژیک جاری میان پاکستان و ایالات متحده امریکا بحث شد. مشاور امنیت ملی ایالات متحده تاکید کرد که پاکستان شریک مهم در مبارزه مشترک علیه افراط‌گرایان بوده است و این اتحاد در طول چند سال گذشته شدیدا تقویت شده است. او از پاکستان به‌خاطر قربانی‌هایش در این زمینه تشکر کرد و به مقام‌های ارشد اطمینان داد که ایالات متحده امریکا قصد ترک منطقه را ندارد.

بازدیدی که مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود

داکتر رایس گفت: «حتا با خروج ایالات متحده از افغانستان، تعهد ما به منطقه ادامه خواهد داشت». این مقام گفت که دیدار داکتر رایس عاجل نبود؛ بلکه بیشتر دیداری بود که مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود و با تنش جاری میان پاکستان و هند ربط نداشت. رایس ابراز امیدواری کرد که همزمان با تلاش ایالات متحده در زمینه‌ی ایجاد همکاری قوی مبارزه با تروریزم در سرتاسر جهان، پاکستان یک متحد قوی باقی خواهد ماند.

وی گفت که دو کشور با هم کار کرده بودند تا با گروه‌هایی که موجب نگرانی مشترک دو کشور هستند مقابله کنند و به حملات تروریستان ستیزه‌جو اشاره کرد. نقل و قول شده است که مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این دیدار گفته است: «حل این چالش برای روابط پاکستان با کشورهای همسایه‌اش و با واشنتگن الزامی است؛ به‌ویژه با توجه به افزایش اخیر خشونت در کابل و حملات خونین طالبان در فصل جاری جنگ در افغانستان».

تمرکز روی تغییرات آب و هوا

او همچنین تمرکز رییس جمهور اوباما روی تغییرات آب و هوا را که به‌ویژه تهدید حادی علیه جنوب آسیا محسوب می‌شود، به بحث گرفت و همزمان با تلاش ایالات متحده در تقویت ائتلاف جهانی برای رسیدگی به آن در ماه‌های آینده، خواهان حمایت پاکستان شد. در مسایل اقتصادی، داکتر رایس عملکرد قوی پاکستان در برنامه صندوق بین المللی پول را مورد ستایش قرار داد و رهبران ارشد را تشویق کرد به آوردن اصلاحات ادامه بدهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *