روسیه و چین برای تهدید گروه داعش در افغانستان گفت‎وگو می‌کنند

اطلاعات روز: قرار است رییس جمهوران کشورهای روسیه و چین در مورد گسترش فعالیت و تهدید گروه داعش در افغانستان گفت‌وگو کنند.

چینگ گوپینگ، معاون وزارت خارجه‌ی چین، روز گذشته در نشست خبری در بیجینگ به خبرنگاران گفت که نشست دو روزه‌ی امنیتی به نام “ایروایشیا” پنج شنبه آینده در شهر اوفای روسیه برگزار می‌شود.

به گفته‌ی معاون وزارت خارجه‌ی چین، علاوه بر رییس جمهوران روسیه و چین قرار است رییس جمهوران کشورهای عضو سازمان شانگهای، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز در این نشست اشتراک کنند.

او افزود که هم‌چنان قرار است که رییس جمهوران کشورهای برازیل، هندوستان و افریقای جنوبی نیز در این نشست اشتراک کنند.

بر اساس گفته‌های چینگ گوپینگ، افزون بر موضوعات دیگر که در این نشست در مورد آن بحث خواهد شد، در مورد گسترش فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان  نیز گفت‌وگو خواهد شد.

او گفت که با گسترش فعالیت گروه داعش در افغانستان این کشور با تهدیدهایی مواجه است.

منبع افزود که در نشست “ایروایشیا”  که هفته‌ی آینده برگزار می‌شود، در مورد چگونگى پاسخ به تهديدها و چالش‌هاى به وجود آمده در افغانستان بحث صورت می‌گیرد.

پیش از نیز کشورهای روسیه، چین و هند در مورد ناامنی‌ها و افزایش حمله‌های گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

یک ماه پیش نیز مقام‌های چین، روسیه و هند در یک نشست سه‌جانبه در دهلی نو از روند صلح افغانستان حمایت کردند. این مقام‌ها از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌ بودند که ناامنی در این کشور تأثیر مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه دارد.

روسیه نگران است که بی‌ثباتی در افغانستان باعث بی‌ثباتی کشورهای هم پیمانش در آسیای مرکزی شود.

هم‌چنان چين نیز از فعاليت‌هاى گروه داعش در افغانستان نگران است؛ زيرا چين در افغانستان پروژه‌هاى اقتصادى دارد و اگر امنيت افغانستان وخيم گردد، منافع اقتصادى چين در کشور با تهديد مواجه مى‌شود.

از سویی هم، رایان کراکر، سفیر پیشین امریکا درافغانستان، گفته است که تهدیدات برخاسته از داعش و جنگ‌جویان پیشین طالبان که به این گروه در افغانستان بیعت کرده‌اند باید از سوی مقام‌های حکومت افغانستان و امریکا جدی گرفته شود.

او تأکید کرده که حضور داعش در افغانستان نباید نادیده گرفته شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *