سازمان بین‌المللی کار: وضعيت کودکان کارگر در خشت‌پزى‌ها، نگران‌کننده است

اطلاعات روز: سازمان بين‌المللى کار از وضعيت کودکان کارگر در خشت‌پزى‌ها ابراز نگرانی کرده است. این سازمان اعلام کرد که براى رفع اين مشکل باید يک اداره‌ی قوی ایجاد شود. این سازمان در این مورد یک بررسی را انجام داده که در آن با ٤٠٠ کودک در ولسوالى‌هاى ده سبز کابل و سرخ‌رود ننگرهار گفت‌وگو شده است.

بر اساس این ارزیابی، کودکان کارگر در خشت‌پزى‌ها نسبت به ساير کودکان از لحاظ فیزيکى، روانى و سلامت اجتماعى در حالت بد قرار دارند. در این ارزیابی آمده که برخى از کودکان کارگر در خشت‌پزى‌ها گفته‌اند، شماری از همکارانش در جریان کار جان داده‌اند.

هروی بغژى‌، رييس عملياتى، مقررات و حقوق بنيادى در حوزه‌ی کارى این سازمان دیروز هنگام نشر این ارزیابی گفت، کودکان کارگر در کوره‌هاى خشت‌پزى، عمدتاً از امراض تنفسى رنج می‌برند. به گفته‌ی او، از هر پنج تن، يک تن آن‌ها از نفس‌تنگى رنج مى‌برند و هفتاد درصد کودکان کارگر در کوره‌ها، احساس مصئونيت نمى‌کنند.

او در ادامه گفت، به‌زودى پروژه‌هاى وسيع را به‌خاطر انتقال کودکان از کوره‌هاى خشت‌پزى به مکتب روی دست می‌گیرند. به‌دنبال آن، حسام‌الدین همراه، معين وزارت کار و امور اجتماعى در نشست ذکر شده گفت که وضعيت کودکان کارگر‌ در افغانستان، سخت دشوار است و تعداد زيادى از آن‌ها در بدترين اشکال، در ساعات طولانى کار می‌کنند.

به گفته‌ی او، اکنون ١،٩ ميليون کودک در کشور مصروف کارهاى شاقه‌ اند. آقای همراه در ادامه تأکید کرد، وزارت کار و امور اجتماعی براى جلوگيرى از کار شاقه‌ی کودکان، برنامه‌‌ى مشخصی را در پنج ولايت روى دست گرفته است. ولی او در این مورد جزئیات دقیق ارائه نکرد.