سفر رییس جمهور به عربستان؛ مذاکره‌ی افغانستان و عربستان برای گسترش روابط دوجانبه

اطلاعات روز:‌ اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور دیروز برای ادای حج عمره در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی، به عربستان سعودی رفت. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که اشرف غنی در این سفر با ولی‌عهد عربستان سعودی و شماری از مقام‌های دیگر این کشور برای گسترس روابط دوجانبه نیز دیدار می‌کند.

در این سفر احمدزی را عبدالرشید دوستم، معاون اول ریارست جمهوری، انجنیر محمد خان، معاون اول رییس اجرایی، احمدضیا، مسعود نماینده‌ی احمدزی در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت خارجه، قیام‌الدین کشاف، رییس شورای سرتاسری علمای کشور، معصوم استانکزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نظیف‌الله سالارزی، سخن‌گوی ریاست جمهوری همرایی کرده‌اند.

پس از آغاز به‌کار حکومت جدید، این نخستین سفر رییس جمهور احمدزی به خارج از کشور است. اشرف غنی در جریان مبارازات انتخاباتی خود گفته بود، در صورت پیروزی در انتخابات، اولین سفرش حج عمره خواهد بود. قرار است اشرف غنی پس از برگشت از عربستان سعودی، برای نشست روند استانبول به چین سفر کند.

وزارت امور خارجه‌ی کشور دیروز اعلام کرد، چهارمین نشست وزیران امور خارجه‌ی روند استانبول به تاریخ 31 ماه اکتوبر در چین برگزار خواهد شد. ریاست این نشست را ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی کشور و وانگ یی، وزیر امور خارجه به عهده خواهند داشت.

وزیرن امور خارجه و نمایندگان عالی‌رتبه‌ی کشورهای استانبول-قلب آسیا در چهارمین نشست وزیران خارجه‌ی روند استانبول، به هدف توسعه‌ی هم‌کاری با افغانستان اشتراک خواهند کرد. بر اساس خبرنامه‌ی وزارت خارجه، آنان در این نشست روی گسترش همکاری‌شان در روند صلح و بازسازی در کشور بحث خواهند کرد.

روند استانبول-قلب آسیا در سال 2011 تأسیس شد و شامل 14 کشور عضو منطقه‌‌، 16 کشور حامی و همچنان 12 سازمان منقطه‌‌ای و بین‌المللی است. هرچند وزارت خارجه روند استانبول را میکانیزم‌ هم‌کاری منطقه‌‌ای برای حمایت از صلح و بازسازی افغانستان خوانده؛ اما سه نشست قبلی این روند، نتیجه‌ی قابل ملاحظه‌‌ای نداشته‌اند.