سلبِ صلاحیتِ نظارتی از شوراهای ولایتی، معامله‌گری نمایندگان با مقام‌های حکومتی را بیش‌تر می‌کند

اطلاعات روز: دفترهای شوراهای ولایتی 16 ولایت در اعتراض به حذف صلاحیت نظارتی این شوراها بر کار اداره‌های دولتی، مسدود شده‌اند. شماری از رییسان شوراهای ولایتی گفته‌اند که موجودیت شوراهای ولایتی بدون صلاحیت نظارتی بر اداره‌های دولتی ولایتی، بی‌فایده است و دیگر نیازی به بودن این شوراها نیست.

مجلس نمایندگان به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته صلاحیت نظارتی شوراهای  ولایتی را از این شورا‌ها  سلب کرد. در پیوند به این مسئله، دفترهای شوراهای ولایتی ولایت‌های هرات، بامیان، جوزجان، سرپل، بادغیس، بلخ، غور، بدخشان، قندوز، تخار، بغلان، پکتیا، کنر، ننگرهار، نورستان و فراه مسدود شده‌اند.

اعضای این شوراها هشدار داده‌اند، اگر با بسته شدن دفتر شوراهای ولایتی به خواست‌های آنان رسیدگی نشود، تصمیم جدی‌ای را در زمینه‌ی تصمیم اخیر مجلس روی دست می‌گیرد. فیض‌الحق احسان، ریس شورای ولایتی غور هفته‌ی گذشته به رسانه‌ها گفت، سلب صلاحیت نظار‌تی شوراهای ولایتی از ادارات دولتی، فساد اداری را گسترش می‌دهد.

او تصمیم اخیر مجلس نمایندگان را غیرمنصفانه خوانده و گفته است که در صورت عدم نظارت شوراهای ولایتی از اداره‌های دولتی، دست دولت در فساد بازتر می‌شود. در همین حال، محمد‌هاشم عظیمی، عضو شورای ولایتی بلخ سلب صلاحیت نظارت از وظایف شوراها را بر ضد دموکراسی خوانده است.

او هدف از دموکراسی را گسترش قدرت در بین افراد جامعه خوانده و تأکید کرده است که اگر شوراهای ولایتی صلاحیت نظارتی نداشته باشند، صلاحیت‌ها به مجلس نمایندگان تفویض می‌شوند. اعضای شوراهای ولایتی می‌گویند، آنان انتظار صلاحیت‌های بیش‌تری را داشتند؛ اما برخلاف توقع آنان عمل شده است.

در همین حال، حسیب‌الله استانکزی، عضو شورای ولایتی لوگر گفته است، نمایندگان مجلس به خاطر معامله با مقام‌های حکومتی، صلاحیت نظارتی شوراهای ولایتی را سلب کرده‌اند. به گفته‌ی او، اگر رییس جمهور در آینده‌ی نزدیک برای حل این مشکل اقدام نکند، آنان برای دفاع از حقوق‌شان شاهر‌اه‌های شماری از ولایت‌ها را مسدود می‌کنند.

این در حالی است که اعضای مجلس نمایندگان به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته پس از تصویب قانون شوراهای ولایتی و پایان روند رای‌دهی به نامزدوزیران، برای 45 روز به رخصتی زمستانی رفتند. با این وجود، معلوم نیست که اعتراض شوراهای ولایتی چه نتیجه‌‌ای را به دنبال خواهد داشت.