سیگار: هفت میلیارد دالر مصرف شد؛ اما تولید مواد مخدر افغانستان افزایش یافته است

دفتر بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان، سیگار (SIGAR) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که با وجود مصرف ۷.۶ میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، میزان تولید مواد مخدر در این کشور، بیش‌تر از گذشته شده ‌است. در نامه‌ای که این نهاد برای وزارت خارجه و دادگستری امریکا نوشته، آمده که تولید مواد مخدر در افغانستان باعث فساد در دستگاه دولت، تقویت شبکه‌های تروریستی و فراهم‌سازی منابع مالی برای نیروهای مخالف دولت، از جمله گروه طالبان شده است.

در این گزارش آمده که با مصرف ۷ میلیارد دالر در سال‌های گذشته، هنوز افغانستان بیش‌ترین مقدار مواد مخدر را در دنیا تولید می‌کند. سیگار با استناد به گزارش بخش مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل(UNODC)  نوشته که در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۰۹ هزار هکتار زمین زیر کشت مواد مخدر بود که از رکورد سال ۲۰۰۷ که ساحه‌ی زیر کشت به ۱۹۳ هزار هکتار زمین می‌رسید، بیش‌تر است.

این نهاد افزوده که امریکا برای مبارزه با مواد مخدر درافغانستان ۷.۶ میلیارد دالر را هزینه کرده است. این پول‌ها در زمینه‌ی تقویت ظرفیت نهادهای دولتی برای مبارزه با مواد مخدر، هزینه‌ی عملیاتی نیروهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان، فراهم‌سازی معیشت بدیل برای دهاقین افغان، پرداخت‌های مالی به نهادهای دولتی به منظور تطبیق قانون مبارزه با مواد مخدر و سایر موارد به مصرف رسیده‌ است.

سیگار تأکید کرده که افزایش نسبی قیمت مواد مخدر، نیروی کاری ماهر و ارزان و زمین‌های حاصل‌خیز در جنوب افغانستان باعث شده که میزان تولید مواد مخدر افزایش یابد و حتا ولایت‌هایی که قبلا از کشت مواد مخدر خالی‌ شده بودند، اکنون دوباره زیر کشت مواد مخدر قرار دارند.

سیگار هراز‌چند گاهی گزارشی را در باره‌ی حیف و میل کمک‌های امریکا در افغانستان به نشر می‌رساند. در این نامه آمده که بخش مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گزارش داده است که ارزش مواد مخدر و تولیدات آن در سال ۲۰۱۳ به ۳ میلیارد دالر رسیده، در حالی که در سال ۲۰۱۲ این مقدار به ارزش دو میلیارد دالر می‌رسید که در حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سیگار افزوده که افزایش میزان کنونی مواد مخدر، مؤثریت و پایداری تمام تلاش‌هایی را که در گذشته انجام شده بودند، زیر سئوال می‌برد.‌هارون رشید شیرزاد، معاون وزیر مبارزه با مواد مخدر کشور می‌گوید که باید از دولت امریکا پرسیده شود که حدود هفت میلیارد دالری را که آن‌ها در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده‌اند، توسط کدام نهادها و چگونه به مصرف رسانده‌اند؟

او می‌افزاید که حقیقت این است که بیش‌تر این پول‌ها توسط نهادها و مؤسسات اجرایی مربوط به خود آن‌ها به مصرف رسیده است. با وزارت مالیه و دولت افغانستان در مصرف این کمک‌ها مشورت نشده است. شیرزاد می‌گوید که در سیزده سال گذشته تنها ۱۵۰ میلیون دالر برای مبارزه با مواد مخدر توسط دولت افغانستان به مصرف رسیده ‌است. او تأکید می‌کند، پول‌هایی که توسط نهادهای امریکایی در افغانستان به مصرف رسیده، بیش‌تر صرف مصارف اداری و حقوق کارمندان نهادهای اجرایی آنان شده است و به دهاقین افغان نرسیده است. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *