شورای امنیت ملی: تاکنون تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی میان افغانستان و پاکستان امضا نشده است

اطلاعات روز: مسئولان شورای امنیت ملی افغانستان به روز پنج شنبه (31 ثور) در نشست با مسئولان رسانه‌ها در کابل اعلام کرده‌اند که تاکنون تفاهمنامه‌ای استخباراتی با اداره‌ی استخباراتی پاکستان امضا نشده و تنها طرح پیش‌نویس آن مورد تایید دو کشور قرار گرفته است.

نجیب منلی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان در این نشست گفت که تفاهم‌نامه‌ای همکاری استخباراتی میان اداره‌ی امنیت ملی افغانستان و اداره‌ی استخبارات پاکستان امضا نشده و آن‌چه به امضا رسیده، پیش‌نویسی است که تنها مراحل فنی آن طی شده.

آقای منلی افزود که طبق روند معمول کار، پیش‌نویس تفاهم‌نامه از سوی مقام‌های مربوطه‌‌ی همان بخش امضا می‌شود تا مورد بررسی نهایی هر دو کشور قرار گیرد.

هم‌چنان در این نشست گفته شده که این تفاهم‌نامه در صورتی معتبر خواهد بود که بعد از توافق سیاسی هر دو کشور روی آن، از طرف رییس اداره‌ی امنیت ملی افغانستان و اداره‌ی استخبارات پاکستان امضا شوند.

در روزهای اخیر گزارش‌ها حاکی از آن  بود که ریاست عمومی امنیت ملی، تفاهم‌نامه‌ای را با اداره‌ی استخبارات پاکستان به امضا رسانده که بر اساس این تفاهم‌نامه اداره‌ی استخبارات پاکستان نیروهای امنیت ملی افغانستان را آموزش داده و تجهیز خواهد کرد.

حسیب صدیقی، سخن‌گوی اداره‌ی امنیت ملی، به روز (دوشنبه، 28 ثور) در نشست خبری در کابل امضای تفاهم‌نامه‌ با اداره استخبارات پاکستان را تایید کرد. آقای صدیقی در این نشست خبری گفته بود که این همکاری شامل عرصه‌های نظامی، مالی، سیاسی و حمایت از روند همکاری اطلاعاتی برای مبارزه با تروریزم در منطقه است.

این موضوع واکنش‌های تند مجلس نمایندگان، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان و  مردم را به دنبال داشت. حامد کرزی خواهان باطل شدن هرچه زودتر این تفاهم‌نامه شده و از حکومت خواسته بود که در آینده نیز از امضای اسنادی که برخلاف منافع ملی کشور است، جلوگیری کند.

برخی از نمایندگان مجلس از امضای این تفاهم‌نامه به شدت انتقاد کرده و آن را را خلاف منافع ملی خواندند. این نمایندگان از هیأت اداری این مجلس خواسته که هر چه زودتر برای لغو این تفاهم‌نامه اقدام کنند.

هم‌چنان امرالله صالح و اسدالله خالد، رییس‌های پیشین امنیت ملی نیز در این مورد واکنش‌های تند نشان داده و امضای این تفاهم‌نامه را خلاف منافع ملی خوانده‌اند.

در این نشست، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان با مسئولان رسانه‌ها گفته که جزئیات تفاهم‌نامه‌های امنیتی عمداً منتشر نمی‌شود و افغانستان قبلا هم با کشورهایی مثل چین و روسیه چنین تفاهم‌نامه‌های را امضا کرده‌است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *