شورای عالی صلح: مرگ ملا عمر بهانه است، پاکستان نمی‌خواست دور دوم گفت‌وگوها انجام شود

اطلاعات روز: پس از گزارش‌ها مبنی بر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان، اکنون یک عضور شورای عالی صلح گفته است که به تعویق افتادن برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای صلح هیچ ربطی به مرگ ملا عمر ندارد و این هدف پاکستان بود که دور دوم این گفت‌گوها صورت نگیرد.

قرار بود دور دوم گفت‌گوهای صلح دیروز، جمعه 31 جولای، در پاکستان برگزار شود؛ اما این گفت‌وگوها در زمان معین آن برگزار نشد.

عطا الله لودین، معاون شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی گفته است: «من به این عقیده هستم که کار تصادفی نبود که امروز این حادثه ایجاد شود و پاکستان به این مجبور گردد که مذاکرات را به تعویق اندازد، این یک پروگرامی بود که اعلان فوتی ملا عمر در تاریخی اعلان گردد که فردای آن مذاکرات است. این اصلاً هدف دولت پاکستان بود که مذاکرات دور دوم صورت نگیرد.»

هم‌چنان آقای لودین گفته است که گفت‌وگوهای صلح با مرگ ملامحمد عمر هیچ گونه ارتباطی ندارد. او گفته: «از این‌که ملا محمد عمر در دو دونیم سال، اصلاً حیات نداشت، زنده نبود و همین جریاناتی را که ما می‌بینیم همه تعقیب می‌شد، جنگ جریان داشت ابلاغیه‌ها و اعلامیه‌ها صادر می‌شدند. معنای آن این است که تأثیرگذار و مؤثر همان مرجع است که اگر ملا عمر زنده باشد و یا مرده این برنامه‌ها را به پیش می‌برد. به نظر من مرگ ملا عمر آن‌قدر تأثیر ندارد

وزارت خارجه‌ی پاکستان روز پنج شنبه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که نشست روز جمعه میان دولت افغانستان و طالبان، به تعویق افتاده و زمان برگزاری آن نیز تاکنون تعیین نشده است.

در این خبرنامه آمده است: «انتشار خبر مرگ ملاعمر، رهبر گروه طالبان روی این روند تأثیر دارد و دولت جمهوری اسلامی پاکستان مصمم با در نظرداشت شرایط موجود، پروسه گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان را کمی به تعویق بیاندازد تا نظرات سران طالبان در این ارتباط و هم‌چنین استراتژی جدید این گروه با تعیین رهبری جدید روشن شود.»

وزارت خارجه‌ی کشور از بابت به تأخیر افتادن دور دوم گفت‌گوهای صلح اظهار تأسف کرده است.

از سویی هم، دور دوم این گفت‌وگوها در حالی به تأخیر افتاد که به روز چهار شنبه گروه طالبان اعلام کرد که از جریان این دور گفت‌وگوها اطلاعی ندارد.
در اعلامیه‌ای که در این مورد از سوی طالبان به نشر رسیده آمده است: «امارت اسلامی در این مورد تمامی صلاحیت‌های خود را به دفتر سیاسی واگذار کرده است، آن‌ها در جریان این مذاکرات قرار ندارند.»

دور اول گفت‌گوهای صلح ماه گذشته با حضور نمایندگانی از افغانستان به صورت رسمی و مستقیم، با نمایندگان گروه طالبان در مری پاکستان برگزار شد و امیدواری‌های زیادی را در خصوص توافق بر سر صلح در کشور ایجاد کرد.

دور دوم این گفت‌وگوها، که قرار بود دیروز جمعه برگزار شود، گفته می‌شد در مورد آتش بس موقت صحبت شود. پیش از این مقام‌های افغان تأکید کرده بودند که در این نشست، مسئله آتش بس موقت به شکل جدی مطرح خواهد شد تا در سایه‌ی آن، مسئله صلح به گونه‌ی نتیجه بخش‌تر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظرات و خواسته‌های طالبان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

دیدگاه‌های شما
  1. هموطنان عزیز دا بله خوشحالی بعداز کور لعنتی سراج الدین مردارشد هفته دیگر منتظر خبر مرگ گلبدین راکت چی باشید حال پاکستان نو سری توبره[کیسه بزرگ] را باز نموده تا حال مخفی نگهداشته بود از بیخبری ماست از دشمن دقیق اطلاع نداریم. منتظر خبر های خوش باشید حال مکروب لیدر مردن در پاکستان در حال گسترش وشیوع است بیم میرود در افغانستان سرایت کند اگر امریکا و انگلیس دوا آنرا دریافت نگردند در افغانستان خواهد آمد منتظر هستیمکسانیکه مال بیت المال و افراد دزدی و خیانت کردن همه سبیل می ماند روی سیاه ازین دنیا میروند مانند دزدان کابل بانک . حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *