شورای علمای پاکستان: از مذاکرات صلح افغانستان استقبال می‌کنیم

اطلاعات روز: شورای علمای پاکستان موقفش را نسبت به گفت‌وگوهای صلح بین افغانستان و طالبان مشخص ساخت. مسئولان این شورا می‌گویند که از مذاکرات صلح افغانستان و طالبان استقبال می‌کنند. هنوز مذاکره‌ی رسمی با طالبان آغاز نشده؛ اما گفته می‌شود که این مذاکرات تا چند روز دیگر آغاز خواهند شد.

مولانا طاهر اشرفى، رييس شوراى علماى پاکستان دیروز در دیدار با هيأت علماى خيبر پشتونخوا‌ این کشور گفت، حکومت افغانستان و طالبان باید مشکلات موجود بین خودشان را حل کنند. او افزود که پاکستان مي‌تواند در مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، نقش اساسی بازی کند.

اشرفی گفت که افغانستان و پاکستان از چند دهه به این طرف از جنگ و ناامنی‌ها صدمه‌ی سنگینی دیده و حال لازم است تا منازعه از طریق گفت‌وگو حل شود. این اظهارات اشرفی در حالی مطرح شد که دو روز پیش یکی از فرماندهان ارشد طالبان اعلام کرد که ملا عمر برای گفت‌وگوهای صلح آمادگی دارد.

او گفته که گفت‌و‌گوهای صلح در هفته‌ی آینده از کابل آغاز می‌شود و در آن نماینده‌ی ملا عمر نیز حضور خواهد داشت. مقام‌های حکومتی در مورد اظهارات مقام طالبان هنوز چیزی نگفته؛ اما پیش‌تر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت گفته بود، مذاکره با طالبان در روزهای آینده آغاز می‌شود.

هم‌چنان پیش از این گزارش شده بود، قرار است مذاکره بین دولت و طالبان در اواسط ماه مارچ آغاز شود. با این‌حال، دیروز یکی از اعضای شورا‌ی عالی صلح گفت، طرف مذاکره‌ی دولت، شخص ملا عمر، رهبر این گروه خواهد بود. او افزود، شورای عالی صلح و حکومت گام‌های مشترکی را برای آغاز این مذاکرات برداشته‌اند.

به گفته‌ی او، رییس جمهور غنی در چند هفته‌ی اخیر از برای همین‌ با شماری از رهبران جهادی، سیاسی و بزرگان قومی دیدار داشته است. بانو علم نورستانی، عضو شورای عالی صلح به جمهور گفت، فراهم شدن زمینه‌ی گفت‌وگو بین حکومت و طالبان در ماه مارچ، نتیجه‌ی تلاش‌های چهارماهه‌ی حکومت بوده است.