صدها نظامی چک پس از سال 2014 در کشور مستقر می‌شوند

اطلاعات روز: در یک برنامه‌ی جدید، قرار است پس از پایان سال 2014 در حدود 350 نظامی چک در کشور مستقر شوند. مجلس نمایندگان چک دیروز با تصویب این برنامه، اعلام کرد که این تعداد سربازانش در افغانستان عملیات نظامی را علیه تروریزم انجام نمی‌دهند و تنها نقش آموزشی و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغان را به عهده دارند.

در حال حاضر 227  سرباز چک در کشور مستقرند که پیش از امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو، قرار بود تمام نیروهای این کشور در پایان سال 2014 افغانستان را ترک کنند. نیروهای کشور چک بیش‌ترین حضور را در مأموریت افغانستان در سال 2011 داشتند و در آن زمان بیش از 700 نظامی‌ این کشور در افغانستان مستقر بودند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، تا کنون ده نظامی کشور چک در حملات انتحاری و انفجاری در کشور کشته شده‌اند. پس از امضای پیمان امنیتی میان افغانستان امریکا و ناتو، شماری از کشورهای دیگر اروپایی نیز علاقه‌مند شدند، تا در مأمویت جدید در افغانستان سهم بگیرند. در هفته‌ی گذشته حکومت استونیا نیز اعزام ده‌ها سربازش به افغانستان را به تصویب رساند. این نظامیان در مأموریت آموزشی تحت رهبری ناتو در کشور فعالیت خواهند داشت.