طالبان با ملا اختر محمد منصور به عنوان امیرالمؤمنین  بیعت کردند

اطلاعات روز: پس از تایید مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان توسط دولت افغانستان و سخن‌گوی این گروه، به تازگی طالبان ملا اختر محمد منصور را به عنوان رهبر جدید این گروه و جانشین ملا محمد عمر انتخاب کرده و به عنوان “امیرالمؤمنین” با او بیعت کرده‌اند.

در اعلامه‌ی این گروه، که یک روز پس از تایید مرگ ملا عمر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، آمده:« در جلسه تعیین زعیم از جانب علماء کرام، مشایخ و بزرگان امارت اسلامی با ملا اختر محمد منصور بحیث امیر المومنین علی السمع و الطاعة بیعت صورت گرفت و ایشان را نیز به حیث امیر شرعی، تعهد به التزام شریعت کردند.»

در این اعلامیه آمده است که ملا اختر محمد منصور در زمان حیات ملا عمر نیز مورد اعتماد او بود و مسئولیت‌های بزرگی از جمله مسایل اجرایی این گروه را بر عهده‌ داشت.

هم‌چنان شورای رهبری طالبان هیبت الله آخوندزاده، رییس پیشین دادگاه‌های گروه طالبان و سراج الدین حقانی، رییس شبکه‌ی حقانی را به عنوان معاونان ملا اختر محمد انتخاب کرده‌اند.

رهبر جدید گروه طالبان از ولایت قندهار در جنوب کشور است و در دوران حکومت این گروه، وزیر هوانوردی بود. بعد از سقوط رژیم طالبان در ۲۰۰۱ او به عنوان والی نام‌نهاد این گروه در ولایت قندهار فعالیت داشت.

گفته می‌شود به دلیل نزدیکی که ملا اختر محمد منصور به دولت پاکستان دارد، از حامیان روند گفت‌وگوهای صلح در میان اعضای رهبری این گروه است.

پس از خبر بیعت طالبان با ملا منصور به عنوان رهبر جدید این گروه، در همین‌حال گزارش‌های نشر شده که تعیین ملا منصور با مخالفت شماری از اعضای برجسته‌ی گروه طالبان مواجه شده است. بر اساس این گزارش‌ها شماری انتخاب آقای منصور را “کودتا” خوانده‌اند و از احتمال چند پارچگی این گروه صحبت کرده‌اند.

گزارش شده که ملا قیوم ذاکر، فرمانده عملیات‌های نظامی طالبان، ملا حبیب‌الله، عضو شورای کویته و طیب آغا از دست‌یاران ملا محمد عمر با این انتصاب مخالفت کرده‌اند.

بر بنیاد این گزارش‌ها گروه طالبان پس از ملاعمر به سه شاخه تقسیم شده اند، شاخه اول ملا یعقوب با اکثریت اعضای شورای کویته، شاخه دوم، به رهبری ملا اختر محمد منصور با حمایت فرماندهان جنگی و شاخه سوم دفتر سیاسی طالبان در قطر به رهبری طیب آغا و ملا برادر.

خبر مرگ ملا عمر از سوی پاکستان اعلام شد و به روز چهار شنبه حکومت با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که ملا محمد عمر بیشتر از دو سال پیش در پاکستان به شکل مرموزی مرده است.

پس از آن ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان مرگ ملا محمد عمر، رهبر این گروه را رسما تایید کرد. در خبرنامه‌ مشترکی که از سوی این گروه و خانواده‌ی ملا محمد عمر، به رسانه‌ها فرستاده شده آمده که ملا محمد عمر به دلیل مریضی که داشته، درگذشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *