عبدالستار سعادت: اگر کرزی فردا ارگ را ترک کند، زمینه‌ی کودتا فراهم می‌شود

اطلاعات روز: عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، هشدار می‌دهد که اگر حامد کرزی، رییس جمهور کنونی فردا (سه‌شنبه، 11 سنبله) ارگ ریاست جمهوری را ترک کند، زمنیه‌ی کودتا در کشور فراهم می‌شود. کرزی بارها تاکید کرده که مراسم تحلیف باید به تاریخ ۱۱ سنبله برگزار شود و در غیر آن،‌ او ارگ را ترک می‌کند.

سعادت تأکید کرد، حامد کرزی نباید ارگ ریاست جمهوری را قبل از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید و انتقال قدرت به گونه‌ی مسالمت آمیز، ترک کند. او افزود، اگر رییس جمهور زنده باشد و قدرت را به یکی معاونانش واگذار کند، خلای شدید قدرت در کشور به میان خواهد آمد.

سعادت گفت، معاونان رییس جمهور، تلاش دارند تا قدرت سیاسی به گونه‌ی مسالمت‌آمیز انتقال نکند. او با ابراز نگرانی از این موضوع گفت، نیاز است تا انتقال قدرت با برنامه‌های قوی، انجام شود: «اگر حامد کرزی فردا ارگ را ترک کند و قدرت را به یکی از معاونانش وگذار کند؛ ممکن او{یکی از معاونان} پس از اعلام نتایج انتخابات، قدرت را به رییس جمهور جدید انتقال ندهد.

سعادت هشدار داد، در این صورت کشور، شاهد نظام کودتایی خواهد بود و افغانستان یک‌بار دیگر دچار سرنوشت 35 سال قبل خواهد شد. او از رییس جمهور کرزی خواست، تا اعلام نتایج نهایی انتخابات، با حوصله‌‌مندی به وظیفه خود ادامه دهد و ارگ را ترک نکند. به باور وی، این{ماندن کرزی به قدرت} به نفع کشور خواهد بود.

سعادت هم‌‌چنان واگذاری قدرت توسط رییس جمهور به یکی از معاونان‌اش را، قبل از برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، خلاف قانون اساسی خواند. در همین حال، ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری کشور در واکنش به این اظهارات گفت، حامد کرزی تا زمان انتقال قدرت به رییس جمهور جدید،‌ ارگ را ترک نخواهد کرد.

 این درحالی است که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات، دیروز از تفتیش 83 درصد کل آرا خبر دادند و تأکید کردند، این روند تا چند روز دیگر تکمیل و نتایج آن اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *