عبدالله در واکنش به اظهارات اخیر جنرال دوستم: طرف من در تشکیل کابینه‌ی جدید، رییس جمهور است

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به اظهارات جنرال عبدالرشید دوستم در مورد تقسیم مساویانه‌ی قدرت گفت، در تشکیل کابینه‌ی جدید، طرفش رییس جمهور غنی است. او افزود که در این زمینه شخصاً با رییس جمهور گفت‌و‌گو دارد و شاید برخی از افراد از این بحث‌ها اطلاع نداشته باشند.

عبدالرشيد دوستم، معاون اول رياست جمهوری چندی پیش گفته بود، رییس اجرایی خواستار تقسیم مساویانه‌ی قدرت است و این خواست عملی نیست. به گفته‌ی دوستم، تقسیم مساویانه‌ی قدرت میان اشرف غنی و عبدالله منتج به کشمکش و انشعاب در دولت می‌شود. با این حال، عبدالله روز گذشته در نشست خبری‌ای در کابل گفت، در این زمینه به غیر از اشرف غنی ‌با کس‌ دیگری گفت‌و‌گو نکرده است.

او افزود، در مورد تقسیم قدرت تنها با اشرف غنی ‌گفت‌و‌گو دارد و اگر کسی [دوستم] در این زمنیه معلومات نداشته باشد، او را ملامت نمی‌کند. پس آن‌که حکومت وحدت ملی به کارش آغاز کرد، عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی اشرف غنی به رسانه‌ها گفته بود، کابینه‌ی جدید در 45 روز آینده معرفی می‌شود.

اما اکنون این مهلت پایان یافته، ولی هنوز کابینه‌ی جدید معرفی نشده است. به روز سه‌شنبه هفته‌ی روان یک منبع نزدیک به رییس جمهور گفت که هفت نامزد‌وزیر در هفته‌ی آینده، یعنی پیش از نشست لندن برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. اما تیم عبدالله در واکنش به آن اعلام کرد، آنان خواستار معرفی تمام کابینه‌‌ پیش از نشست لندن اند.

قرار است نشست لندن در مورد افغانستان به تاریخ 13 و 14 ماه روان برگزار شود. در این نشست سران افغانستان، پاکستان و لندن در بخش‌های مختلف، از جمله برقراری ثبات در کشور گفت‌و‌گو می‌کنند. این در حالی است که اکنون به‌طور دقیق مشخص نیست که تمام نامزد‌وزیران چه زمانی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.

در حالی ‌که اعضای شورای ملی و شماری از کارشناسان مسایل سیاسی تأکید دارند، تأخیر در کابینه‌ی جدید باعث افزایش نا‌امنی و بالا‌رفتن نرخ‌ها در بارازهای کشور شده است. آنان می‌گویند، برای بهبود وضعیت کشور در بخش‌های مختلف، حکومت باید کابینه‌ی جدید را هرچه زودتر، یعنی پیش از نشست لندن برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی کند.