قانون دست‌رسی به اطلاعات از سوی رییس جمهور توشیح شد

اطلاعات روز: پس از حدود سه سال انتظار، سرانجام قانون حق دسترسی به اطلاعات ‌توشیح و به اجرا گذاشته می‌شود. ناجیه انوری، رییس دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری در گفت‌و‌گوی تیلفونی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور قانون حق دسترسی به اطلاعات را توشیح کرده است.

طرح این قانون حدود سه سال پیش از سوی برخی از نهادهای رسانه‌‌ای و مدنی در همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ آماده شد و تا ارائه‌ی آن برای تصویب به مجلس، نزد وزارت مالیه‌ بود. اعضای این مجلس به تاریخ ۹ سرطان سال روان، طرح قانون حق دسترسی به اطلاعات را به بحث گذاشتند و آن را در شش فصل و ۳۲ ماده تصویب کردند.

این طرح پس از آن توسط مجلس سنا تأیید و برای توشیح به ریاست جمهوری ارسال شد. اما این قانون توسط حامد کرزی، رییس جمهور سابق توشیح نشد. با این حال، مقام‌های ارگ ریاست جمهوری گفتند، رییس جمهور غنی قانون دسترسی به اطلاعات را توشیح کرد، اما در این زمنیه بیش‌تر از این جزئیات ندادند.

پیش از این در کشور هیچ قانونی در زمینه‌ی حق دسترسی به اطلاعات وجود نداشت و رسانه‌ها نمی‌توانستد نهادهای دولتی و خصوصی را برای ارائه‌ی اطلاعات مجبور کنند. نهادهای حامی رسانه‌های آزاد در کشور همواره گفته بودند، خبرنگاران در زمینه‌ی دریافت اطلاعات از نهادهای دولتی و خصوصی با مشکلات روبه‌رو بوده‌اند.

مقام‌های حکومتی همواره از ارائه‌ی اطلاعات به رسانه‌های خودداری کرده‌اند. با این حال، مطابق قانون حق دسترسی به اطلاعات، در کنار رسانه‌ها و شهروندان عادی، سایر نهادها، از جمله اداره‌های مبارزه با فساد اداری، حق دارند به مدارک لازم برای جلوگیری از گسترش فساد دست یابند.